Dochodowość szkoły językowej to kluczowy element, który warto uwzględnić, decydując się na otwarcie tego typu biznesu. To, czy własna szkoła się opłaca, zależy od modelu szkoły językowej, jej lokalizacji, odpowiedniego dotarcia do klientów i jakości świadczonych usług.
Pomysł na dochodowy biznes
Niewątpliwie świadomość dotycząca znaczenia znajomości języków obcych w budowaniu kariery zawodowej stale rośnie. Dzisiaj coraz częściej rodzice zaczynają interesować się możliwościami nauki języków obcych dla swoich dzieci już od przedszkola czy szkoły podstawowej. Z reguły pierwszym wyborem jest angielski, jako najpopularniejszy, najbardziej uniwersalny, który przydaje się zarówno podczas podróżowania, nauki, jak i pracy zawodowej. Pomysł na szkołę językową wydaje się więc gotowym przepisem na biznesowy sukces. Rzeczywiście ma on bardzo duże szanse powodzenia, nie jest jednak tak, że każda szkoła językowa okazuje się dochodowa. Dlaczego? O tym warto pomyśleć, zanim zdecydujesz się na jej otwarcie.
Co decyduje o opłacalności szkoły językowej?
Jak w każdym innym biznesie, tak i w przypadku szkoły językowej o dochodowości decyduje bilans przychodów i wydatków. Te ostatnie to przede wszystkim umowy lektorskie, media, zakup pomocy dydaktycznych i szkolenia dydaktyczne. W przypadku nieruchomości własnej będą to koszty jej utrzymania, możesz jednak także wynajmować lokal. Czy wydatki da się ograniczyć? Nieszczególnie. Jeśli chcesz utrzymać właściwy poziom oferowanych usług, trzeba zwyczajnie dobrze wynagradzać pracowników oraz inwestować w ich rozwój. Zmiana lokalizacji na tańszy lokal także może nie być trafiona, jeśli idzie za tym oddalenie się od osiedli dla rodzin z dziećmi lub szkół. Ważne jest więc, aby przemyśleć atrakcyjność oferty, na którą będzie wpływać:
- poziom oferowanego przez szkołę nauczania,
- wykorzystanie nowoczesnych metod dydaktycznych,
- wyniki uczniów (które stanowią często najlepsze potwierdzenie kompetencji szkoły dla przyszłych klientów),
- lokalizacja – szkoła powinna być dobrze skomunikowana albo z placówką/kami edukacyjnymi albo znajdować się w pobliżu większych osiedli mieszkaniowych.
Na co trzeba zwracać uwagę?
Przede wszystkim istotne są bieżące koszty prowadzenia działalności biznesowej. Na samym początku drogi do otwarcia własnej szkoły, trzeba koniecznie stworzyć dobry biznes plan i dokładnie policzyć, ile kosztować będzie rozpoczęcie takiej działalności albo przy jakich założeniach i za jaki czas możesz liczyć na to, że szkoła zacznie na siebie zarabiać. Tutaj nie warto pozostawiać rzeczy przypadkowi lub liczyć na szczęśliwy traf. Warto zorientować się, jak kształtują się pensje dobrych lektorów, wartościowe szkolenia dydaktyczne, jak i administracyjne, ceny wynajmu lokali czy sal w szkołach, a także zbadać rynek i ilość potencjalnych klientów.
Szkoła od podstaw czy franczyza?
Opłacalność szkoły językowej w przypadku szkoły zbudowanej samodzielnie od podstaw może się z pozoru wydawać większa. Nie do końca tak jednak jest. Trzeba pamiętać, że w przypadku otworzenia szkoły na własną rękę, wszystkie obowiązki spadają tylko na Ciebie. Oprócz oczywistych opłat utrzymania działalności, ponosisz koszty prawne, administrowania stroną internetową, budowania własnego know-how, szkoleń i pomocy dydaktycznych. Sporo tego, prawda?
W przypadku franczyzy, mimo konieczności ponoszenia comiesięcznej opłaty dla partnera biznesowego, opłacalność szkoły może się okazać większa. Przede wszystkim już przy pierwszych krokach niezbędnych do założenia szkoły zyskujesz wsparcie i wytyczoną ścieżkę rozpoczęcia działalności. Podobnie jest z realizacją kolejnych etapów przygotowania szkoły na przyjęcie uczniów. Franczyza pozwala uniknąć kosztów związanych z błędami nowicjusza. Otrzymujesz również dostęp do dydaktycznego know-how, wiedzę o sprawdzonym programie nauczania. Niektórzy partnerzy oferują także pakiet szkoleń dla Ciebie i kadry. Jeśli umiejętnie wybierzesz franczyzodawcę, może okazać się, że to rozwiązanie jest znacznie bardziej opłacalne, szybciej przynosi zwrot z inwestycji, a ponadto daje perspektywy dalszego rozwoju szkoły.
Oczywiście zarówno przy własnej szkole budowanej od podstaw, jak i przy współpracy franczyzowej wymagane jest twoje zaangażowanie. Pierwsze miesiące na pewno poświęcisz na budowanie zespołu, umacnianie więzi z uczniami i ich rodzicami, ustalanie procedur działania czy pozyskiwanie nowych klientów. W opcji franczyzy spora część zadań może jednak przebiegać znacznie szybciej i sprawniej przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów. Poznaj plusy i minusy prowadzenia szkoły językowej w naszym poprzednim artykule i dowiedz się więcej na ten temat!