Przeczytaj w 4 minuty 26.01.24

Jak sprawdzić lokalny potencjał rynku szkół językowych?

Jednym z ważnych tematów, nad którymi warto się zastanowić, zarówno rozpoczynając starania o otwarcie własnej szkoły językowej, jak i wtedy, kiedy po pewnym czasie funkcjonowania planujemy dalszy rozwój, jest zbadanie potencjału lokalnego rynku. Niewłaściwe rozeznanie tego zagadnienia może spowodować, że nawet największe zaangażowanie nie przyniesie planowanych rezultatów w postaci licznego grona zadowolonych uczniów. Podpowiadamy, jak zabrać się za ocenę potencjału lokalnego rynku.

Potencjał rynku – czyli co?

Decydując się na rozpoczęcie działalności gospodarczej, ważne jest nie tylko to jaki produkt będziesz oferować swoim klientom, ale również czy istnieje na niego zapotrzebowanie w danym otoczeniu rynkowym. Możliwe, że bez dłuższego zastanowienia jesteś w stanie przytoczyć przykłady biznesów, które w krótkim czasie okazały się nieudanym eksperymentem właśnie z powodu niedostatecznie dużego zainteresowania ze strony potencjalnych odbiorców, nawet wtedy, gdy oferowany produkt był naprawdę interesujący. Aby uniknąć podobnych, często niezwykle kosztownych i niosących długofalowe skutki pomyłek, warto przed rozpoczęciem działalności ocenić potencjał lokalnego rynku, czyli całkowity popyt na danego rodzaju usługi lub towary w konkretnym czasie oraz na danym obszarze.

Aby móc właściwie określić czy na danym obszarze istnieje liczba odbiorców niezbędna dla zapewnienia stabilnego poziomu bazy klientów, warto przyjrzeć się pięciu elementom determinujących potencjał rynkowy. Są to: wielkość rynku, potencjał rozwoju rynku, konkurencja, rentowność, baza klientów. Choć pełne analizy rynku opracowywane przez specjalistów niewątpliwie mogą dostarczyć wielu cennych informacji, to stawiając pierwsze kroki w biznesie, przybliżonej oceny szansy powodzenia swojego przedsięwzięcia możesz dokonać samodzielnie.

Jak określić potencjał lokalnego rynku usług edukacyjnych?

Wielkość rynku to pojęcie, które często intuicyjnie rozumiemy dość dobrze. W przypadku szkół językowych jest to liczba osób aktualnie aktywnie uczących się języków obcych w formach zorganizowanych w wyspecjalizowanych placówkach. Czasem wystarczy nawet niewielki nakład pracy, jak uważne przejrzenie stron internetowych konkurencyjnych szkół oraz zasięgnięcie języka wśród osób z branży, by móc, choć w przybliżeniu, oszacować aktualną liczbę kursantów na danym obszarze. Część z nich będą stanowić Twoi potencjalni klienci, poszukujący szkoły bardziej odpowiadającej ich preferencjom.

Oprócz tego ilu potencjalnych klientów znajdziesz w swojej docelowej lokalizacji, warto również sprawdzić, czy liczba ta to już maksimum, czy rynek tego rodzaju usług ma jeszcze szansę na dalszy rozwój. Dobrym prognostykiem mogą być statystyki dotyczące liczby ludności, w tym dzieci wchodzących w wiek szkolny. Warto również wiedzieć, że w skali całego kraju perspektywy dla szkół językowych są dość optymistyczne. Obecnie w Polsce funkcjonuje ich około trzech tysięcy, co biorąc pod uwagę populację oraz wielkość kraju może sugerować, że sam rynek nie uległ jeszcze nasyceniu. To bardzo dobra wiadomość dla przedsiębiorczych nauczycieli języka angielskiego! Zanim zdecydujesz o wkroczeniu na dany rynek, przyjrzyj się uważnie jego strukturze – jeśli w okolicy mieszka wiele dzieci oraz funkcjonują liczne szkoły podstawowe i przedszkola, to może oznaczać, że potencjalni uczniowie będą niemal na wyciągnięcie ręki. Nie zapomnij, by zbadać również konkurencję…

Masz konkurencję? To świetnie!

Przyglądając się lokalnym uwarunkowaniom, warto poświęcić szczególną uwagę swojej przyszłej konkurencji. Choć oczywiście idealnie jest zagospodarować całkowicie wolną niszę rynkową, to informacja o tym, że inna szkoła językowa funkcjonuje na danym terenie to także znak, że w tym miejscu istnieje popyt na tego typu usługi edukacyjne. Badanie konkurencji może ponadto dostarczyć wielu cennych informacji – od tego jakiego rodzaju kursy cieszą się zainteresowaniem potencjalnych uczniów po politykę cenową istniejących podmiotów w branży. Możliwe również, że dzięki sprawdzeniu oferty konkurencji będziesz w stanie zaoferować kursy lepiej odpowiadające oczekiwaniom kursantów, na przykład tematyczne, lub organizowane w bardziej dogodnych godzinach. W ten sposób możesz znaleźć swoją niszę także tam, gdzie na rynku już istnieją szkoły językowe o podobnym profilu.

Czy to ryzyko się opłaci?

Analizowanie funkcjonowania konkurencji jest ważne z jeszcze jednego powodu. Dzięki wiedzy o tym, ile i jakiego rodzaju kursy prowadzą inne placówki, od jak dawna funkcjonują na danym obszarze, czy jak dużym zainteresowaniem cieszą się oferowane zajęcia, możesz oszacować czy Twoja inwestycja we własną szkołę językową przyniesie oczekiwane efekty ekonomiczne. Świadomość klientów dotycząca tego, jak ważną umiejętność stanowi znajomość języków obcych w dorosłym życiu ich dzieci oraz chęć zaangażowania dodatkowych środków w edukację młodzieży, niestety nie wszędzie jest taka sama. Nawet najlepszy program nauczania i doskonale skrojona do potrzeb uczniów oferta w niektórych miejscach może nie wystarczyć, wymagając zaangażowania dodatkowych środków na reklamę i działania marketingowe. A przecież o wiele łatwiej jest stawiać pierwsze kroki w biznesie wiedząc, że na rynku faktycznie istnieje zapotrzebowanie na nasze usługi, czego wyraźnym dowodem będzie obecność naszych przyszłych konkurentów 🙂

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!