Przeczytaj w 3 minuty 18.12.23

Jak ocenić potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej w określonym obszarze?

Lokalizacja to klucz do sukcesu szkoły językowej. Dobra lokalizacja potrafi dać efekty podobne do dobrego marketingu. Jednak nie zawsze więcej znaczy lepiej, a mniej znaczy gorzej – szkoły w małych miejscowościach nieraz radzą sobie lepiej niż te w metropoliach. Dlatego w tym artykule powiemy, jak ocenić potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej na danym obszarze. Zapraszamy do lektury.

Potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej na określonym obszarze – od czego zależy?

Zacznijmy od podstaw – tego, co najbardziej liczy się w Twojej lokalizacji. Z doświadczenia wiemy, że ludzie najczęściej skupiają się jedynie na atrakcyjności samego lokalu i jego otoczenia. Jednak poza tym ważne są jeszcze dwa czynniki.

  • Logistyka – pierwszy aspekt, na który musisz zwrócić uwagę to logistyka. Nie tylko rodzice z uczniami muszą mieć stosunkowo dobry dojazd, ale Ty również. W końcu będziesz pojawiać się w szkole często (a na początku nawet codziennie).
  • Potencjał na rozwój – kolejną kwestią jest możliwość rozwoju danej filii. Wyobraź sobie, że chcesz założyć szkołę w wielkim mieście i masz do wyboru dwie lokalizacje – centrum, w którym Twoja szkoła będzie miała lokalnych uczniów, ale będzie otoczona innymi placówkami, lub zachód miasta, gdzie nie ma innych filii. Pierwsza lokalizacja może być bardziej dochodowa na początku, lecz szybko dosięgniesz sufitu. Druga będzie dawała Ci możliwość rozwoju na zachód – otwierania kolejnych filii, ekspansji na całą tę stronę miasta czy nawet na pobliskie miejscowości.

Zobacz też:

Jak ocenić potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej? Kilka prostych pytań

Aby określić, czy lokalizacja jest odpowiednia dla franczyzy edukacyjnej, wystarczy zadać sobie kilka prostych pytań. Jakich dokładnie? Oto one, z krótkimi wyjaśnieniami:

Jaka jest specyfika danej lokalizacji dla szkoły?

Co to za dzielnica/miejscowość? Czy jest tam na tyle bezpiecznie, aby starsze dziecko samodzielnie uczęszczało na zajęcia? Czy dojazd jest dobry, zarówno samochodem, jak i komunikacją zbiorową? To podstawowe pytania, które pomogą określić Ci specyfikację danej lokalizacji, a tym samym ustalić na wstępie, jak duży potencjał ma dane miejsce samo w sobie.

Jaka jest charakterystyka klientów szkoły językowej na danym obszarze?

Jaki jest przedział wiekowy lokalnych mieszkańców? Czy zajęcia z angielskiego dla ich dzieci są dla nich ważne? Możesz w ten sposób ocenić jakie strategie marketingowe będą skuteczne i czy w ogóle mają szansę na powodzenie – być może dany obszar nie jest atrakcyjny dla rodziców z dziećmi, co może skutecznie utrudnić Ci rozwój szkoły językowej.

Czy masz znajomości/bazę klientów na tym obszarze? To też wpłynie na potencjał szkoły językowej!

To pytanie również jest ważne. Jeśli masz gotową bazę klientów, skłonnych do zapisania dzieci na zajęcia w danej lokalizacji, to znacząco ułatwiasz sobie start. Początki są zawsze najtrudniejsze, a dzięki kilku uczniom pozyskanym z pomocą znajomości możesz szybciej rozkręcić szkołę językową, nawet jeśli inne czynniki mogą Ci to lekko utrudniać.

Z kim konkurujesz? Jakie szkoły językowe działają w okolicy?

Nie decyduj się na lokalizację bez znajomości konkurencji! To właśnie ta wiedza jest podstawą do określenia nie tylko, czy dana salka czy szkoła nadaje się do prowadzenia zajęć, ale również to, jak ma wyglądać Twój model biznesowy. Poszukaj opinii o konkurencji, dowiedz się, jakie mają opłaty i czego u nich brakuje – może być tak, że Twoja oferta idealnie wpasuje się w niszę i ściągnie klientów. Lecz może być też tak, że konkurencja jest po prostu zbyt mocna i lepiej zdecydować się na inną lokalizację.

Czym wyróżnia się Twoja oferta? Czy ceny są konkurencyjne?

Choć poruszyliśmy już te tematy w poprzednim podpunkcie, warto na to popatrzeć z jeszcze jednej perspektywy – klienta. Najprościej rzecz ujmując, inne ceny będą konkurencyjne w Warszawie a inne w Nowym Targu i wbrew genezie tego słowa, nie zależy to stricte od konkurencji. W zależności od rejonu poziom zamożności i wymagań mieszkańców różni się, dlatego musisz dostosować do niego ceny. Ponadto zastanów się, co sprawia, że Twoja oferta jest specjalna, wybija się i zachęca klientów do skorzystania z niej. Oprzyj na tych wartościach swój marketing.

Zobacz też:

Szkoła języka angielskiego Early Stage. Przed budynkiem stoi franczyzobiorczyni z parasolką

Kilka słów na koniec

Jeśli odpowiesz na wszystkie te pytania, to bezproblemowo ocenisz potencjał rynkowy dla franczyzy językowej na danym obszarze. Nie martw się, jeżeli szukanie odpowiedniej lokalizacji trwa długo! To decyzja na lata, więc warto zadbać, aby była jak najlepiej przemyślana.

Czy ten wpis Ci pomógł? Możesz również przeczytać: Współpraca partnerska – dlaczego droga w pojedynkę może być trudniejsza?

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!