Chodzi Ci po głowie pomysł nauczania w swojej własnej szkole językowej? Nie wiesz, jaką franczyzę warto otworzyć? Jeśli myślisz o własnej szkole, to na pewno zastanawiasz się, czy franczyza się opłaca i jakie korzyści może Ci przynieść. Przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć się różnym ofertom i wybrać tę, która najlepiej spełni Twoje potrzeby. Jeśli rozważasz to, czy warto otworzyć szkołę w ramach franczyzy, przyjrzyj się różnym aspektom ofert. Jakim? Tego dowiesz się z naszego wpisu. Mamy nadzieję, że dzięki niemu dowiesz się jak założyć szkołę językową i na co zwracać uwagę szukając partnerów biznesowych.
Finanse – na co zwrócić uwagę otwierając franczyzę
- Jaka jest kwota inwestycji? Czy musisz wnieść opłatę za przystąpienie do sieci? Czasem może to być nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych! Warto rozważyć, czy stać Cię na taką inwestycję i ewentualne ryzyko. Niektóre franczyzy nie wymagają wniesienia opłaty wstępnej – tak jest na przykład w Early Stage.
- Jak wyglądają rozliczenia – czy jest to stała kwota, bez względu na ilość kursantów, czy procent od przychodu? Pierwszy model obliguje Cię do opłaty bez względu na to, jak dużo grup uzbierasz – jeśli w pierwszych latach nie będziesz mieć wielu uczniów, może się okazać, że nie zarabiasz. Jeśli natomiast jest to procent od przychodu, wówczas bez względu na ilość uczniów płacisz taki sam odsetek. Nie ma więc ryzyka, że oddajesz cały zysk własnej szkoły językowej.
- Czy musisz zainwestować w lokal, wyposażyć go i urządzić zgodnie z wymaganiami franczyzodawcy? Jeśli tak – nastaw się na dużą inwestycję oraz koszty w okresach, kiedy szkoła nie generuje przychodu (wakacje, ferie itd.).
- Czy franczyzodawca zapewnia darmowe szkolenia wdrażające oraz czy pobiera za to dodatkowe opłaty? Jak wysokie?
- Ile kosztują podręczniki? Czy są zniżki na zestawy lektorskie? Ile kosztują szkolenia lektorów?
Wszystkie wymienione wyżej czynniki będą miały wpływ na rentowność Twojej szkoły, zwłaszcza w pierwszym roku jej funkcjonowania, ale także w kolejnych latach. Dlatego koniecznie zwróć na nie uwagę, jeżeli zamierzasz otworzyć szkołę w ramach franczyzy. Łatwiej będzie Ci ocenić, czy taka inwestycja się opłaci. Pamiętaj, że najlepsza franczyza, to taka dopasowana do Twoich potrzeb!
Metodyka – materiały niezbędne do prowadzenia franczyzy
- Jakie materiały metodyczne dostajesz od franczyzodawcy? Czy to autorskie książki? Jakie efekty osiągną dzięki nim Twoi uczniowie?
- Czy wybrana franczyza edukacyjna ma przygotowane, opisane i sprawdzone ścieżki edukacyjne dla uczniów?
- Czy otrzymujesz obudowę kursów – kartkówki, klasówki i przewodniki?
- Czy możesz liczyć na wsparcie metodyków, którzy wdrożą Cię w metodę i będą cały czas czuwać nad programem oraz wspierać Cię w rozwoju kompetencji metodycznych?
Jeśli nie wiesz, jaką franczyzę otworzyć, pamiętaj o tym, że sprawy metodyczne będą miały największy wpływ na jakość usług, które zaproponujesz swoim klientom – dlatego jest to aspekt, który powinien być maksymalnie dobrze poprowadzony przez franczyzodawcę. Sprawdź, gdzie działają filie wybranej szkoły, jak dużo ma uczniów w całej Polsce, czy franczyza rozwija się w innych krajach. To wszystko może być źródłem informacji o jakości usług. Jeśli franczyzodawca jest na rynku od wielu lat i prężnie się rozwija, to znaczy, że musi stać za tym wysoki poziom metodyczny, a co za tym idzie zadowolenie klientów. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że franczyza się opłaci.
Marketing – jak reklamować swoją franczyzę?
- Sprawdź, jak duże wsparcie dostaniesz od franczyzodawcy w tym zakresie. Wiedza z marketingu (zwłaszcza online) jest bardzo cenna. Dodatkowo procesy reklamowo-marketingowe to ogrom różnych działań, które trzeba podjąć, które kosztują i które trzeba na bieżąco prowadzić, analizować i zmieniać. Wymagają one także specjalistycznej wiedzy.
- Czy w ramach współpracy dostaniesz stronę internetową szkoły, czy musisz ją zbudować i utrzymać sam?
- Czy musisz sam troszczyć się o social media, czy prowadzi je franczyzodawca?
- Czy franczyzodawaca dba o content marketing: prowadzi blogi, newslettery, webianaria itp. kanały, którymi można docierać do nowych potencjalnych klientów? To dość kosztowne działania, które wymagają dużego zaangażowania oraz wiedzy eksperckiej.
- Czy franczyzodawca opłaca internetowe kampanie reklamowe np. Google Ads, reklamy sponsorowane na Facebooku lub Instagramie? Może być to dla Ciebie spora oszczędność. Masz też pewność, że kampanie są ustawiane przez zespół ludzi, który się na tym znają, są skuteczni i potrafią osiągać doskonałe efekty.
- Czy dostaniesz niezbędne materiały marketingowe – wzory plakatów, ulotek, banerów, roll-upów, i innych grafik? Jeśli tak, to nie musisz się troszczyć o budowanie ich od podstaw – wystarczy zlecić druk. Warto także, aby franczyzodawca jasno określił zasady używania firmowego logo.
- Czy franczyzodawca dzieli się zdobytym know-how dotyczącym pozyskiwania rynku? Podpowiada, jak budować marketing lokalnie? Wspiera akcje promocyjne swoich franczyzobiorców i dzieli się już opracowanymi strategiami na promocję w terenie? Sam marketing online to nie wszystko – musisz też wiedzieć jak promować się lokalnie. Warto sprawdzić, czy franczyzodawca sam prowadzi szkoły. Jeżeli tak, prawdopodobnie sam zajmuje się pozyskiwaniem klientów w terenie – wie, jak to się robi i będzie w stanie Ci pomóc.
Administracja
- Czy w ramach franczyzy szkoły językowej otrzymasz niezbędne do jej funkcjonowania dokumenty, takie jak umowy z klientami i lektorami, upoważnienia itp.? Czy są one zgodne z aktualnymi rozporządzeniami np. RODO? To bardzo ważne kwestie – jeśli nie masz doświadczenia prawniczego i biznesowego, możesz mieć problem, aby wszystko samodzielnie przygotować. Pamiętaj, że bez odpowiednich dokumentów nie możesz legalnie działać!
- Czy franczyzodawca ma wewnętrzne systemy do zarządzania wiedzą, z których możesz korzystać, aby pobierać niezbędne materiały do nauki? Czy oferuje Ci e-dziennik dla lektorów i uczniów, aplikacje z muzyką lub grami edukacyjnymi? To przydatne udogodnienia, które wymagają jednak obsługi administracyjnej i sprawnego posługiwania się różnymi systemami. Sprawdź, czy możesz liczyć na pomoc w ich poznaniu oraz obsłudze, a także na codzienną opiekę franczyzodawcy nad ich poprawnym funkcjonowaniem.
- Czy dostaniesz narzędzia do zarządzania finansami Twojej szkoły? Są one kluczowe dla dobrego funkcjonowania Twojego przedsiębiorstwa.
HR i Employer Branding
- Wybierając franczyzę edukacyjną sprawdź, czy franczyzodawca zajmuje się działaniami związanymi z wizerunkiem marki jako pracodawcy. Będzie to miało realny wpływ na to, jacy lektorzy wybiorą pracę w Twojej szkole. Aby pozyskać wartościowych pracowników, trzeba zatroszczyć się o widoczne w sieci kampanie rekrutacyjne, ogłoszenia w największych portalach pracy, obecność na targach branżowych itd. Ważne jest także to, aby lektorzy, którzy chcą pracować pod szyldem danej marki, mogli sprawdzić, na czym będzie polegała ich przyszła praca. To, że franczyzodawca dzieli się wiedzą metodyczną z lektorami, oznacza, że dba on o to, by franczyzobiorcy pozyskali jakościowych kandydatów.
- Jak wygląda kwestia szkoleń dla pracowników? Czy franczyzodawca dba o rozwój lektorów, udostępniając im możliwość nauki stacjonarnie i online? Najlepiej, aby lektor mógł brać udział w zajęciach w centrali szkoły – wówczas masz pewność, że szkolą go specjaliści i zyskujesz gwarancję, że będzie pracował zgodnie z założeniami marki. Dzięki temu jakość usług w Twojej szkole będzie wysoka. Sprawdź też, czy jako franczyzobiorca możesz brać udział w kursach za darmo. Jeżeli nie – zorientuj się, ile kosztują szkolenia. Musisz dbać o swój własny rozwój, aby zapewnić sobie konkurencyjność na rynku oraz rentowność Twojej szkoły.
- Czy franczyzodawca dzieli się know-how w zakresie zarządzania zespołem? Czy ma wypracowane programy rozwoju talentów pracowników, systemy awansu i podwyżek? Sprawdź to – nawet jeśli jeszcze nie planujesz zatrudniać ludzi. Dzięki temu zyskasz pewność, że w przyszłości nic Cię nie zaskoczy i masz wsparcie, zawsze wtedy, kiedy go potrzebujesz. Łatwiej będzie Ci zaoferować pracę dla lektorów angielskiego i być oparciem dla swoich współpracowników.
Obowiązkowo sprawdź, jak długo franczyzodawca działa na rynku, jakie ma sukcesy, gdzie i jak się rozwija, kto jest właścicielem marki. Spróbuj porozmawiać z jednym z franczyzobiorców – poproś go o opinię na temat współpracy. Wtedy zyskasz pewność, że warto zainwestować w daną franczyzę, jako w opłacalny biznes. Dowiesz się też, czy Ty i marka nadajecie na podobnych falach – przed wyłożeniem przekonasz się, czy to franczyza najlepsza dla Ciebie.
Czy franczyza się opłaca?
Czy warto otworzyć szkołę językową w ramach franczyzy? Tak, jeśli wybierzesz współpracę z marką, która zapewni Ci wsparcie we wszystkich wymienionych wyżej obszarach. Kompleksowa pomoc i opieka oznacza, że franczyzodawca czuwa nad wszystkimi aspektami funkcjonowania biznesu i zależy mu na tym, by Twoja szkoła dobrze się rozwijała. Dodatkowo nie bierzesz na siebie całej pracy i odpowiedzialności – dzielisz je z franczyzodawcą, który będzie Cię wspierał. To układ win-win, w który warto zainwestować! Jeśli Twoim marzeniem jest własna szkoła, przekonaj się, co daje współpraca z Early Stage. Poznaj naszą ofertę na franczyzę szkoły językowej w małym lub dużym mieście.