Przeczytaj w 3 minuty 24.01.24

Jak budować relacje w szkole językowej?

Relacje biznesowe w przypadku szkoły językowej są nie mniej ważne niż w przypadku innej działalności. Aby szkoła działała sprawnie, a jej prowadzenie przynosiło Ci satysfakcję, warto od samego początku stawiać na budowanie silnych relacji z zespołem, uczniami i ich rodzicami!

Współpraca z partnerem

Jeśli decydujesz się na franczyzę, a jest to jeden ze sposobów prowadzenia szkoły językowej, musisz zadbać o przejrzystość zobowiązań i praw obu stron wynikających ze współpracy. Zorientuj się, czego możesz oczekiwać od franczyzodawcy: czy możesz liczyć na know-how dydaktyczne, jak i administracyjne, jak wygląda kwestia metody nauczania i dostępu do materiałów całej marki, czy masz możliwość uczestnictwa w szkoleniach oraz rozwijających Twoją szkołę projektach. Umowa, która zakłada tego typu współpracę, pozwala Ci budować silną relację biznesową z marką istniejącą już na rynku, co działa wzmacniająco na Twój biznes.

Relacje wewnątrz szkoły

Relacje biznesowe w obrębie szkoły to kolejny bardzo ważny temat, którego nie można lekceważyć. Metodycy oraz lektorzy to grupa, o którą warto tutaj szczególnie zadbać. Podstawą do budowania relacji będą przejrzyste warunki pracy, uposażenie, jasność obu stron co do zakresu obowiązków. Relacje biznesowe z zespołem możesz wzmacniać przez:

  • regularne spotkania, na których będziecie dzielić się bieżącymi sukcesami i problemami – wspólnie świętować, ale też pracować nad rozwiązaniem trudności,
  • spotkania kreatywne, na których lektorzy czy metodycy będą mogli podzielić się swoimi pomysłami na to, co w szkole można zrobić lepiej,
  • integracje i szkolenia – takie wydarzenia pozwalają poszerzyć wiedzę, dają dodatkowe korzyści dla lektorów, a jednocześnie pomagają budować poczucie wspólnoty szkolnej,
  • spotkania indywidualne zawsze, kiedy potrzebuje ich jedna lub druga strona; jeśli lektor przychodzi z prośbą o rozmowę, nigdy go nie lekceważ; postaraj się znaleźć czas, aby wysłuchać potrzeb, wątpliwości, sugestii.

Relacje biznesowe z klientami, rodzicami

W branży edukacyjnej łatwo z horyzontu stracić biznesowe reguły. Jeśli chcesz stworzyć w swojej szkole wartościową wspólnotę, zadbaj najpierw o przejrzystość kontraktu między szkołą a uczniem i rodzicem. Umowa z klientem, jak w przypadku każdego innego biznesu, powinna być przejrzysta i klarowna. Precyzyjnie powinny być w niej zapisane przede wszystkim odpowiedzi na pytania:

  • co szkoła zapewnia w ramach umowy (lekcje w grupie/indywidualne, jeśli w grupie, to jak dużej, materiały dydaktyczne, podręczniki/zestawy ćwiczeń),
  • na jak długo zostaje zawarta umowa, kiedy i w jaki sposób może zostać ona wypowiedziana,
  • wysokość opłat za zajęcia, system ich rozliczania, terminy płatności,
  • formę odwoływania zajęć i ich odrabiania w przypadku dni wolnych.

To tylko kilka podstawowych kwestii, które powinny zostać zapisane w umowie o świadczenie usług edukacyjnych. Jeśli otwierasz szkołę w ramach franczyzy, bardzo prawdopodobne, że otrzymasz wzór takiej umowy. Warto w takim przypadku zorientować się, czy masz możliwość dokonywania zmian, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Zadbaj o to, żeby rodzice lub przyszli uczniowie otrzymali umowę odpowiednio wcześnie, aby mieli możliwość spokojnego zapoznania się z nią i podpisania w pełni świadomości, jakie zasady regulują waszą współpracę. Warto już po podpisaniu umowy wysłać do klientów skrót najważniejszych punktów w formie krótkiego regulaminu.

Komunikuj się

Podstawą trwałych relacji biznesowych jest komunikacja. W przypadku działań edukacyjnych jest ona jeszcze ważniejsza. Zadbaj więc, by kontakt ze szkołą był możliwy kilkoma różnymi kanałami. Być może warto zadbać nie tylko o kontakt mailowy i telefoniczny, ale dedykowany komunikator, możliwość zdalnej rozmowy z lektorem lub metodykiem. Warto dokonania uczniów, a także lektorów i samej szkoły jako całość komunikować odpowiednio regularnie – pomóc może galeria na stronie internetowej. Komunikację dobrze jest dywersyfikować: niektóre komunikaty wysyłać do wszystkich, część kierować do konkretnych grup; poziomy wiekowe odróżniać sposobami i językiem komunikacji. To wszystko stanowi wyraz troski o dobro szkoły, całą wspólnotę, klientów, nauczycieli, rodziców, uczniów i pozwala kształtować trwałe relacje!

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!