Przeczytaj w 4 minuty 19.12.23

Jak budować markę osobistą jako właściciel szkoły językowej?

Pasjonujesz się nauczaniem języka, pragniesz się rozwijać i tworzyć wymarzone miejsce pracy dla siebie i innych – decydujesz się więc na otworzenie własnej szkoły językowej. Robisz rozeznanie, jak załatwić to od strony formalnej i zbierasz pomysły na docieranie do potencjalnych klientów. A czy masz plan na to, jak budować własną markę? Czy tego chcesz, czy nie, Twoi klienci będą Cię postrzegać w określony sposób i swoje wrażenie będą przekazywać dalej – na plus lub minus dla Ciebie. Jak więc zadbać o własną markę, będąc właścicielem szkoły językowej, aby przyciągać, utrzymać i zachwycać swoich klientów?

Na wizerunek marki wpływa wiele czynników

Podczas podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z daną szkołą językową, klienci bardzo często kierują się nie tylko samą ofertą. Kierują się również intuicją – tym, co czują, gdy patrzą na stronę internetową szkoły, na profile w mediach społecznościowych i tym, co słyszą od swoich znajomych. Nauka języka angielskiego to przecież wieloletni proces i poważna inwestycja. To zrozumiałe, że klienci chcą zapisać siebie lub dziecko na kurs angielskiego do szkoły, która wzbudza ich zaufanie.

Brzmi dobrze, ale jak to zrobić, skoro tak wiele czynników na to zaufanie wpływa? Przecież już sam ton głosu podczas odebrania telefonu buduje w świadomości klienta “jakieś” wyobrażenie. A takich drobnych, lecz istotnych elementów jest całe mnóstwo. Na co więc zwrócić uwagę, aby wzbudzać zaufanie swoich klientów?

Zacznij od empatii

Na początek, odpowiedz sobie na pytanie – dlaczego właściwie chcesz założyć własną szkołę lub w jakim celu ją prowadzisz. Wypisz sobie wszystkie powody, które Tobą kierują. W całym procesie pomyśl również o osobach, dla których chcesz świadczyć usługi, czyli o swoich klientach. Co chcesz im dać? Jaką wartość wniesiesz do życia tych osób?

Takie podejście pozwoli Ci na chwilę się zatrzymać i odsunąć na moment motywy związane z korzyściami dla Ciebie. Jasną sprawą jest, że otwierając własną szkołę chcesz, aby Ci się to opłacało. That’s ok! Czasami jednak patrzenie jedynie z tej perspektywy może sprawić, że zapomnisz o ludziach, dla których to robisz, a to właśnie od nich zależy rentowność Twojej szkoły.

Obudź więc w sobie empatię i zastanów się, co chcesz im dać i jak możesz to zrobić najlepiej. Pomoże Ci to stworzyć listę zasad, którymi będziesz się kierować w swojej szkole – a to pierwszy i najważniejszy krok w budowaniu własnej marki.

Spójna komunikacja i identyfikacja

Gdy pierwszy krok w zdefiniowaniu swojej misji masz już za sobą. Pomyśl o tym, jak chcesz się prezentować innym. Być może wypisane wartości uda się odwzorować w szacie graficznej, logo oraz sposobie komunikowania się ze światem? Pomyśl o logo, papierze firmowym, kolorach brandowych. Wszystkie materiały graficzne – zarówno drukowane, jak i online’owe, powinny być spójne. Przemyśl również, jak chcesz się zwracać do swoich klientów, jak chcesz o sobie mówić i przelej to na swoją stronę internetową oraz media społecznościowe.

Jest to proces czasochłonny, jednak warto o to dbać. To właśnie logo, materiały drukowane i grafiki napotkane w internecie są zazwyczaj pierwszym punktem styku klienta z Twoją marką. Możesz takie działania wykonywać samodzielnie, możesz w tym celu zatrudnić dedykowaną osobę lub zlecić tego typu działania na zewnątrz.

Dużym ułatwieniem tego etapu jest bycie częścią sieci franczyzowej, która dba o spójność identyfikacji i komunikacji centralnie. Jeśli zależy Ci na prowadzeniu własnej szkoły i przede wszystkim chcesz skupić się na nauczaniu i rozwijaniu swojego lektorskiego zespołu, warto wziąć pod uwagę takie rozwiązanie.

Dbanie o wysokie standardy

Wszystko, co robisz, wpływa na postrzeganie Twojej marki. Sposób, w jaki odpisujesz swoim klientom, dotrzymywanie obietnic, traktowanie swoich uczniów i kadry czy jakość nauczania. Dbanie o wysokie standardy i niewybieranie drogi na skróty z czasem owocuje, widzimy to wyraźnie u osób, które zdecydowały się otworzyć z nami swoją szkołę języka angielskiego.

Pamiętaj również, że budowanie własnej marki jest jak tworzenie kuli śniegowej – z czasem jest coraz większa i zaczyna sama się napędzać. Z wizerunkiem jest podobnie. Gdy zadbasz o dobre fundamenty i wysoką jakość, wieść o Twojej szkole z czasem będzie się niosła sama wśród kandydatów chętnych do skorzystania z Twoich usług.

Trzymaj rękę na pulsie!

Systematyczne budowanie własnej marki to nie wszystko. Niezwykle istotne jest, by nieustannie monitorować efektywność prowadzonych działań. Nie potrzebujesz przecież od razu zatrudniać do tego agencji badania opinii publicznej 😉 Podobnie jak Twoi uczniowie, wiele cennych informacji o tym, w jaki sposób postrzegana jest Twoja szkoła językowa, pozyskasz za pośrednictwem Internetu. Monitoruj na bieżąco wpisy na fanpage’u szkoły językowej, komentarze pojawiające się na lokalnych forach internetowych oraz recenzje publikowane przy wizytówce placówki w wyszukiwarkach internetowych. Wiedza o tym, co myślą o Twojej firmie klienci, pozwoli na sprawne i szybkie reagowanie oraz korektę strategii budowania marki.

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!