Praca lektora daje ogromną satysfakcję – codzienny kontakt z dziećmi i pasja do nauczania to nie tylko sposób na zarobek, ale swego rodzaju misja. Wie to każdy, kto ma doświadczenie jako nauczyciel w szkole, korepetytor czy lektor. Ale co, jeśli zaczynasz czuć, że czas na więcej? Własny biznes edukacyjny to naturalny krok na ścieżce rozwoju zawodowego. Ale przejście z roli nauczyciela do lidera i właściciela szkoły wymaga zmiany podejścia, nowych kompetencji i odwagi w podejmowaniu decyzji. Jak zarządzać zespołem, finansami oraz marketingiem, pozostając wciąż blisko uczniów? Z Franczyzą Early Stage możesz zrobić ten pierwszy krok!
Gdy lektor staje się liderem – od pasjonata do właściciela
Bycie nauczycielem to wspaniały zawód dający sporo satysfakcji, kiedy widzisz, jak rozwijają się twoi uczniowie. Ale z czasem, pracując w szkole językowej lub państwowej, możesz dojść do momentu, w którym poczujesz potrzebę dalszego rozwoju i większej niezależności. To naturalny etap kariery wielu nauczycieli(-lek) – gdy pojawia się myśl o otwarciu własnej działalności edukacyjnej, dającej możliwość wprowadzania nowych metod nauczania i indywidualnego podejścia do uczniów i rodziców.
Motywacja to z kluczowa kwestia przy otwieraniu własnej szkoły językowej. Równie ważne jest jednak odpowiednie podejście i zmiana mindsetu – z pracownika z gotowym harmonogramem do zaradnego franczyzobiorcy. Musisz być odpowiedzialnym właścicielem, odważnym liderem i sprytnym strategiem.
Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem: Własna szkoła angielskiego: Inwestycje, koszty, planowanie budżetu
Czy jesteś gotowy(-wa) na swoją działalność?
Na samym początku działalności swojej filii Franczyzy Early Stage będziesz nie tylko właścicielem(-lką), ale i lektorem(-rką). Pogodzenie tych dwóch tak różnych ról może nie należeć do najłatwiejszych zadań. Jak to zrobić?
Otwierając własną działalność, musisz przestawić swoje myślenie na podejście biznesowe. Zastanów się wcześniej nad tym, co na Ciebie czeka i jakie trudności możesz napotkać na swojej drodze. Czy znasz wszelkie formalności, np. wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umowy o współpracy franczyzowej? Czy wiesz, ile wynosi wysokość miesięcznej opłaty franczyzowej? Czy masz już pomysł, w jakiej lokalizacji powinna znaleźć się Twoja szkoła językowa i dlaczego akurat tam?
Musisz mieć świadomość tego, że oprócz marzeń i motywacji, chłodna kalkulacja i dokładna analiza rynku są podstawą prowadzenia własnego biznesu. Choć praca nauczyciela to wspólne świętowanie sukcesów z uczniami, bądź gotowy(-wa) także na trudniejsze sytuacje, np. z rodzicami.
Zarządzanie zespołem – rola szefa i mentora
Niezależnie od tego, czy jesteś jedynym pracownikiem swojej szkoły językowej, czy zatrudniasz także innych lektorów – wraz z otworzeniem filii Franczyzy Early Stage stajesz się szefem. To od Ciebie zależy, jak rozwijać się będzie placówka oraz jak będzie oceniania przez uczniów. Wszelkie decyzje spoczywają przede wszystkim na Twoich barkach, dlatego musisz być gotowy(-wa) na ich szybkie podejmowanie – nawet kiedy nie są łatwe.
Jeśli nie jesteś na pokładzie sam(a), współpracujesz z zespołem, za który jesteś też odpowiedzialny(-na). Twoje zadania to szkolić, motywować i pokierować w dobrą stronę. Przyjemna atmosfera w szkole językowej to absolutny must-have nie tylko w trakcie zajęć, ale i w kontaktach z innymi nauczycielami. Pamiętaj, że to właśnie Ty budujesz społeczność w szkole i kulturę pracy.
A co doradza franczyzobiorcom Małgorzata Turek, franczyzobiorczyni Early Stage prowadząca filie w Łomiankach, na Młocinach i w Kielcach?
„Kluczowe jest zaangażowanie – bez niego się nie uda. Przez pierwsze dwa lata trzeba naprawdę poświęcić się tej pracy. Potem, jeśli robisz to dobrze, zaczynasz odcinać kupony. Trzeba pamiętać, że wrzesień, choć trudny, minie. Trudni klienci – też miną. Najważniejsze to się nie poddawać, nawet jeśli pojawi się kryzys. Jeśli tylko jest zaangażowanie i dobre zarządzanie zespołem, ten model naprawdę działa”.
– Małgorzata Turek
Administracja, finanse i prawo – odpowiedzialna rola
Prowadzenie szkoły to nie tylko pasja i praca z uczniami, ale też odpowiedzialność za administrację czy finanse. Właściciel szkoły staje się menedżerem, który dba o wynagrodzenia, księgowość i zgodność z prawem pracy. Franczyza oczywiście oferuje wsparcie, np. udostępniając szkolenia z prowadzenia własnego biznesu i zapewniając dostęp do platformy zapisowej dla uczniów. Niemniej jednak to szef lub szefowa musi trzymać rękę na pulsie.
Jako właściciel(-ka) szkoły językowej musisz mieć świadomość sezonowości tego biznesu. Początek roku szkolnego to czas zapisów na zajęcia i opłacenia semestru nauki, natomiast wakacje są momentem bez przychodu, odpowiednim na analizę poprzednich miesięcy i szukanie usprawnień. Planując finanse szkoły językowej, musisz pamiętać o pewnej poduszce finansowej, co zapewni ciągłość biznesu nawet w trudniejszym okresie.
Może Cię też zainteresować:
- Zarządzanie finansami Twojej szkoły językowej
- Co musisz wiedzieć o opłatach franczyzowych? Koszty franczyzy
- Ile kosztuje założenie szkoły językowej?
Skuteczny marketing – jak promować szkołę językową?
Skuteczny marketing to klucz do rozwoju szkoły językowej. Właściciel staje się ambasadorem swojej marki – planuje strategię, wybiera kanały promocji i dba o spójny wizerunek. Połączenie działań online i offline pozwala dotrzeć do rodziców i uczniów w różnych miejscach – w social mediach, lokalnych wydarzeniach czy poprzez rekomendacje „pocztą pantoflową”.
Franczyza Early Stage wspiera swoich franczyzobiorców w tym procesie – oferuje gotowe materiały, narzędzia do reklamy i szkolenia z marketingu. Dzięki temu o wiele łatwiej jest budować rozpoznawalność szkoły i przyciągać nowych uczniów.
„Nowi franczyzobiorcy mogą liczyć na ogrom wsparcia z zakresu marketingu, administracji, działań HR i EB (Employer Branding). Mogą też korzystać z naszych narzędzi IT i mają do dyspozycji nasz zespół centralny”. – Katarzyna Pfanhauser, Koordynatorka ds. Rozwoju Franczyzy
Sprzedaż we franczyzie edukacyjnej – jak dotrzeć do klientów?
Zaletą franczyzy jest to, że bazujesz już na renomie, którą marka wyrobiła sobie przez lata działalności. W przypadku Early Stage jest to ponad 30 lat prowadzenia szkół językowych w Polsce. Jak docierać do nowych klientów?
Kluczem jest zrozumienie, kim są Twoi klienci oraz czego potrzebują. Brzmi jak wyzwanie? Nie martw się, bo we franczyzie Early Stage nie jesteś w tym sam(a) – otrzymujesz wsparcie metodyczne, narzędzia marketingowe i wsparcie Centrali. Promując swoją szkołę językową, budujesz zaufanie, prezentujesz profesjonalizm oraz przyciągasz rodziców, którzy szukają jakościowej edukacji dla swoich dzieci.
Dlaczego warto pracować z Franczyzą Early Stage?
Współpraca z Franczyzą Early Stage to przede wszystkim znana marka, 30-letnie doświadczenie i wsparcie Centrali. To, co szczególnie doceniają franczyzobiorcy, to zbudowana społeczność, gdzie można wymieniać się spostrzeżeniami i szukać inspiracji.
Co więcej, Early Stage to naprawdę minimalna inwestycja. Opłata za otworzenia franczyzy jest zwracana wraz z otwarciem szkoły, a miesięczne koszty to jedynie 12-8% przychodu. Na tle innych franczyz Early Stage jest marką, której naprawdę zależy na rozwoju szkół i wspieraniu swoich franczyzobiorców.
Dla wszystkich franczyzobiorców organizujemy także różnego rodzaju szkolenia i warsztaty, między innymi:
- doskonalenia własnych kompetencji (dyrektora, metodyka, lektora),
- skutecznej komunikacji,
- budowania trwałych relacji z zespołem, uczniami i rodzicami.
Dzięki nim prowadzenie własnej szkoły będzie o wiele łatwiejsze.
Te osoby już zaufały Franczyzie Early Stage
Co o współpracy z Early Stage mówią franczyzobiorczynie?
„Zaczęłam pracę w ES jako lektorka na trzecim roku studiów. Jednak cały czas miałam w sobie ten pomysł, żeby spróbować i otworzyć własną szkołę językową. […] Rozpoczęłam prowadzenie filii w Mysłowicach w 2022 roku. Otworzenie własnej szkoły pozwoliło mi na duży rozwój osobisty”.
– Anna Jabcoń, franczyzobiorczyni Early Stage z filią w Mysłowicach
„W Early Stage nauczyłam się wszystkiego od nowa, pomimo że byłam wtedy nauczycielem z 15-letnim stażem. Tego jak pracować z dziećmi czy tego, że filia musi być blisko szkoły. To są rzeczy, o których sama uczyłabym się latami”.
– Iwona Kaczmarek, franczyzobiorczyni Early Stage z filią na warszawskim Targówku
Dreamers Wanted! Czyli czas zostać liderem i realizować swoje marzenia
Jeśli szukasz miejsca, które pozwoli Ci rozwijać swoją pasję do nauczania i które uwierzy w Twoją wizję, zgłoś się do programu Dreamers Wanted! W Early Stage szukamy nowych talentów – osób, które kochają uczyć, ale chcą czegoś więcej niż tylko etat w szkole. Dołącz do społeczności edukacyjnych przedsiębiorców.
„Ja się w tym miejscu po prostu dobrze czuję. To jest moje miejsce na ziemi”.
– Iwona Kaczmarek, franczyzobiorczyni Early Stage z filią w Targówku
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy trzeba mieć doświadczenie w prowadzeniu firmy, żeby rozpocząć współpracę z Early Stage?
Wielu franczyzobiorców zaczynało jako lektorzy w szkole językowej lub nauczyciele bez doświadczenia biznesowego. Early Stage oferuje pełne wdrożenie i szkolenia z obszarów HR, EB, IT, marketingu i innych, przygotowując do prowadzenia franczyzy.
Jak pogodzić prowadzenie szkoły z życiem prywatnym?
Na początku może być trudno znaleźć balans, ponieważ właściciel pełni wiele ról jednocześnie. Jednak z czasem, dzięki wsparciu franczyzy oraz zorganizowanemu zespołowi, można zachować równowagę między tymi dwoma światami.