Zakładanie własnej firmy to inwestycja wymagająca nie tylko posiadania określonych umiejętności organizacyjnych, poświęcenia swojego czasu oraz zaangażowania, ale również konieczność wygospodarowania niezbędnych na ten cel środków finansowych. Skąd jednak wziąć pieniądze, skoro firma jeszcze nie funkcjonuje? Jak zabezpieczyć fundusze na zakup wyposażenia i niezbędnych materiałów, zanim odnotujesz pierwszy przychód na rachunku bankowym? Dla osób marzących o własnym biznesie przygotowaliśmy przegląd popularnych oraz sprawdzonych rozwiązań. Zapraszamy!
Planowanie i oszczędzanie, czyli powoli do celu
Przygotowując się do realizacji marzeń o założeniu szkoły językowej, warto sporządzić biznesplan, który pozwoli Ci uporządkować myśli i ubrać plany w ramy czasowe, organizacyjne oraz ekonomiczne. W kontekście zabezpieczania środków finansowych na rozpoczęcie działalności warto dokonać szczegółowego wyliczenia tego, co będzie Ci niezbędne do funkcjonowania w pierwszym okresie. Postaraj się realnie oszacować wartość planowanych nakładów, zakładając choć niewielką rezerwę na nieprzewidziane wydatki. Jednocześnie warto pamiętać, że przy założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej wnoszenie środków finansowych na rachunek bankowy firmy nie jest niezbędne. Część wydatków możesz zatem uwzględnić do poniesienia z bieżących wpływów, a nawet posiadanych już oszczędności.
Zgromadzenie środków prywatnych w formie oszczędności to jeden z popularnych sposobów finansowania wydatków firmy, szczególnie w fazie rozruchu. Jeśli zakładasz założenie biznesu w perspektywie czasowej umożliwiającej zgromadzenie funduszy na ten cel lub już teraz posiadasz je na swoim koncie oszczędnościowym, takie rozwiązanie może okazać się najkorzystniejsze z punktu widzenia braku konieczności występowania o środki zewnętrzne. Zdarza się również, że choć sami nie dysponujemy niezbędnym kapitałem, z pomocą może przyjść znalezienie inwestora-wspólnika, na przykład wśród najbliższych członków rodziny.
Dofinansowania i dotacje
Brak możliwości oszczędzenia lub pozyskania środków inwestora nie przekreśla szansy na otwarcie własnej szkoły językowej. W takiej sytuacji możesz na przykład poszukać dofinansowań lub dotacji na założenie działalności gospodarczej. Tego typu wsparcie oferowane jest między innymi przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy, gdzie znajdziesz więcej informacji dotyczących wymagań oraz terminów naborów w ramach konkursów wniosków.
Warto wspomnieć, że proces uzyskania wsparcia w tej formie może okazać się długotrwały, a spore zainteresowanie przy ograniczonych środkach na ten cel powoduje, że w toku konkursu Twój wniosek będzie musiał okazać się lepszy niż setki innych pomysłów na własną firmę. Jednocześnie, często konieczne będzie spełnienie określonych wymagań instytucji organizującej konkurs, np. dotyczących wieku, płci lub Twojego aktualnego statusu na rynku pracy.
Ponadto, nie wszystkie formy wsparcia mają charakter bezzwrotny. W niektórych przypadkach konieczne będzie również wniesienie wkładu własnego w wymaganej wysokości lub znalezienie poręczyciela, który zabezpieczy zwrot środków w przypadku niepowodzenia Twojego pomysłu.
Ogranicz nakłady, minimalizuj ryzyko strat
Warto pamiętać, że pozyskanie dodatkowych środków finansowych niezbędnych na uruchomienie własnej szkoły językowej to nie jedyna droga. Jeśli Twoje plany przekraczają możliwości ekonomiczne, możliwe, że urealnienie założeń i rozłożenie projektu na dłuższy okres pozwoli Ci sukcesywnie dokonywać niezbędnych zakupów i wydatków. Marzy Ci się tablica multimedialna lub zakup własnego lokalu użytkowego? Może w pierwszym okresie funkcjonowania warto rozważyć wykorzystanie łatwiej dostępnych zasobów? Tablica suchościeralna i kolorowe flamastry z powodzeniem zastąpią jej nowoczesną wersję, a wynajem sal lekcyjnych np. na terenie szkoły podstawowej, pozwoli na początku uniknąć ponoszenia wysokich wydatków związanych zakupem oraz adaptacją pomieszczeń.
Doskonałym pomysłem umożliwiającym optymalizację nakładów oraz wpływającym na zmniejszenie ryzyka kosztownych pomyłek może być także rozpoczęcie działalności szkoły językowej w ramach systemu franczyzowego. Doświadczony franczyzodawca jest w stanie udzielić swojemu partnerowi wsparcia w zakresie zaplanowania niezbędnych zakupów, marketingowego lub organizacyjnego. W ten sposób można uniknąć wielu nietrafionych decyzji, które mogą zaważyć na sytuacji ekonomicznej Twojego nowego biznesu, a ponadto zyskać know-how niezbędne, by przedsięwzięcie okazało się sukcesem!