Przeczytaj w 4 minuty 01.02.25

Jak założyć szkołę języka angielskiego w 2025 roku: samodzielnie czy ze wsparciem franczyzy?

Jak założyć własną szkołę języka angielskiego? Czy postawić na samodzielny biznes, czy jednak na franczyzę? Odpowiedź na to pytanie zależy głównie od Twoich priorytetów i możliwość, choć ważne jest tu także Twoje doświadczenie biznesowe. Nie martw się! W tym artykule pomożemy Ci dokonać wyboru. Zapraszamy do lektury!


Jak założyć szkołę języka angielskiego? Samodzielny biznes a franczyza

Jedną z pierwszych i najważniejszych decyzji przy zakładaniu własnej szkoły językowej jest wybór pomiędzy franczyzą edukacyjną a samodzielnym biznesem. Ma on wpływ nie tylko na Twoją swobodę podejmowania decyzji, ale również na kluczowe kwestie biznesowe, takie jak:

  • wysokość początkowych inwestycji, czyli budżet, jaki musisz przygotować do założenia własnej szkoły językowej,
  • ryzyko związane z założeniem własnej firmy,
  • kulturę organizacyjną Twojej szkoły językowej,
  • narzędzia, z jakich będziesz korzystać,
  • potrzebne zasoby – nie tylko finansowe, np. współprace z grafikami, prawnikami, księgowymi lub specjalistami do spraw marketingu,
  • potencjalne przychody w przyszłości i możliwości rozwoju.

Tak naprawdę wybór pomiędzy samodzielną szkołą językową a franczyzą sprowadza się do określenia Twoich priorytetów z powyższej listy. Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej, z rozbiciem na obie możliwości.

Franczyza to społeczność wspierających się nawzajem franczyzobiorców i centrali.
Franczyza to społeczność wspierających się nawzajem franczyzobiorców i centrali.

Własna szkoła językowa ze wsparciem franczyzy

Prowadzenie franczyzy wiąże się przede wszystkim z niższym progiem wejścia – nie musisz posiadać szerokiej wiedzy biznesowej, gdyż w wielu obszarach może wesprzeć Cię franczyzodawca (w Early Stage wspieramy franczyzobiorców np. w marketingu online), a same koszty początkowe są znacznie niższe, niż w przypadku prowadzenia samodzielnego biznesu. W Early Stage szkolimy franczyzobiorców z kwestii, w których ich nie zastąpimy, np. HR, administracji lub lokalnym marketingu.

W konsekwencji wybranie franczyzy przynosi następujące korzyści:

✅ dostęp do bogatego know-how sieci, z którą współpracujesz,
✅ rozpoznawalność marki na rynku,
✅ wsparcie centrali w budowaniu własnej marki,
✅ doświadczenie specjalistów (zajmujących się marketingiem, metodyką, SEO, HR, administracją i szkoleniami), z którego możesz korzystać,
✅ aplikacje i platformy ułatwiające pracę – zarówno tę administracyjną (np. e-dziennik, narzędzia do podpisywania umów online), jak i dydaktyczną (np. nasza aplikacja muzyczna),
✅ społeczność franczyzobiorców, w której możesz konsultować swoje decyzje i wymieniać się wiedzą,
✅ centrala franczyzobiorców, która zapewnia Ci materiały potrzebne do osiągnięcia sukcesu.

Sprawdź, co o współpracy z Early Stage mówi franczyzobiorczyni Anna Jabcoń, która prowadzi filię w Mysłowicach: ⤵️

Przeczytaj również:

Franczyza to opcja bezpieczniejsza i wymagająca mniej wiedzy (oraz środków finansowych), jednak nie oznacza ona automatycznego sukcesu. Wciąż musisz mieć plan, jak założyć własną szkołą językową i ją poprowadzić, a do tego liczy się Twoje zaangażowanie. Dlatego franchising jest doskonałym wyborem przede wszystkim dla doświadczonych lektorów i lektorek, czyli osób które:

  • doskonale zdają sobie sprawę z wyzwań związanych z prowadzeniem zajęć językowych,
  • są zdecydowane prowadzić szkołę samodzielnie/na własny rachunek (nie muszą mieć doświadczenia w prowadzeniu własnego biznesu, ale ważna jest przedsiębiorczość, zaangażowanie i umiejętność podejmowania przemyślanych działań,
  • nie posiadają wysokiego wkładu finansowego lub chcą ograniczyć koszty początkowe.

Własna szkoła jako samodzielny biznes

Założenie szkoły językowej samodzielnie daje Ci więcej swobody i elastyczności niż w przypadku franczyzy. Dodatkowo jest to opcja opłacalna finansowo w dłuższym terminie – nie ponosisz opłaty franczyzowej.

Korzyści płynące z samodzielnego prowadzenia szkoły językowej:

✅ pełna swoboda,
✅ przestrzeń na duży rozwój i własną kreatywność,
✅ pełna decyzyjność,
✅ odpowiedzialność za własne decyzje – masz świadomość, że wszystko zależy od Ciebie i Twojej strategii, to Ty napędzasz sukces swojej placówki i decydujesz o tym, w jakim kierunku będzie się ona rozwijać.

Do wad tego modelu możemy zaliczyć:

❌ wybór metody lub konieczność opracowania jej od zera,
❌ wybór materiałów edukacyjnych (podręczniki powszechnie dostępne  na rynku zazwyczaj nie są zbyt dużym atutem dla potencjalnych klientów),
❌ brak dostępu do jakościowych rozwiązań IT ze względu na ceny obsługi programistycznej,
❌ brak wsparcia franczyzodawcy i społeczności franczyzobiorców,
❌ duża inwestycja w promocję (w przypadku franczyzy, część działań wykonywana jest przez centralę),
❌ brak rozpoznawalności na rynku,
❌ budowanie marki od zera,
❌ brak zasobów finansowych i osobowych potrzebnych do zrealizowania wszystkich działań.

Jak widzisz, samodzielny biznes ma duże plusy, jednak wiążą się one z ogromem wyzwań. Dlatego właśnie ten sposób prowadzenia szkoły językowej polecamy przede wszystkim osobom, które:

  • mają duży kapitał na początkowe inwestycje,
  • posiadają doświadczenie w prowadzeniu biznesu,
  • dobrze znają rynek szkół językowych (szczególnie lokalny) i mają doświadczenie w prowadzeniu zajęć z języka angielskiego,
  • cenią sobie niezależność i elastyczność.

Sprawdź też:


Własna szkoła językowa: samodzielnie czy może jednak franczyza?

Jak ostatecznie założyć własną szkołę językową? W większości wypadków to franczyza będzie znacznie lepszym wyborem. Oczywiście zdarzają się wyjątki od tej reguły, jednak patrząc na standardowy rozwój kariery lektora (studia ➡️ praca w szkole ➡️ awanse w szkole ➡️ chęć dalszego rozwoju), lepiej postawić na bezpieczną opcję z dużym wsparciem doświadczonego zespołu franczyzodawcy.

Zbudowanie samodzielnej szkoły językowej jest o wiele trudniejsze, wymaga doświadczenia w biznesie, czasu i sporych nakładów finansowych. Potencjalne korzyści są równie duże, co potencjalne ryzyko. Ostateczna decyzja należy tylko i wyłącznie od Ciebie i od Twoich priorytetów!

Poznaj historię Mileny i Pawła Małkowskich, założycieli filii Early Stage w Olsztynie: ⤵️


Jak założyć szkołę językową z Early Stage?

Jeżeli Twój wybór padł na franczyzę, to mamy dla Ciebie propozycję – załóż szkołę językową wraz z nami, Early Stage! Dlaczego warto? Oto kilka powodów:

  • mamy skuteczną metodę, gotowy program do nauczania angielskiego dla dzieci w wieku 3-19 lat oraz autorskie materiały, w tym podręczniki, które wyróżnią Cię na rynku (np. nasz kultowy podręcznik Grammar Rhymes do nauki gramatyki za pomocą rymów i piosenek),
  • pomagamy z marketingiem – pomożemy Ci zaplanować strategię, zapewnimy Ci dostęp do projektów materiałów. Prowadzimy również content marketing online dla całej sieci, dbając o widoczność online szkół takich, jak Twoja,
  • posiadamy know-how i doświadczenie – pomożemy Ci przygotować i zrealizować strategię rozwoju szkoły, wesprzemy Cię w obszarach administracji, udostępnimy Ci przydatne narzędzia IT oraz przygotujemy Cię do zarządzania szkołą przez wartości,
  • mamy silną markę na rynku, która przyciągnie do Ciebie zarówno lektorów, jak i uczniów,
  • dbamy o Twój bezpieczny start – na start wymagamy od Ciebie jedynie nieobciążającej kaucji zwrotnej wysokości 8 tys. zł. Nasza opłata franczyzowa jest zależna jedynie od tego, ile zarobisz, ale waha się między 8% a 12% zysku. Nasz model jest stworzony w taki sposób, aby Twoja szkoła była rentowna już w pierwszych miesiącach współpracy. Co ważne, opłata franczyzowa maleje wraz z rozwojem Twojej filii!
  • nie wymagamy od Ciebie posiadania lokalu,
  • zależy nam na Twoim rozwoju – oferujemy całoroczne wsparcie merytoryczne, kompleksowe przygotowanie do roli franczyzobiorcy i mnóstwo szkoleń,
  • zbudowaliśmy społeczność – inni franczyzobiorcy Early Stage z chęcią posłużą Ci radą, czy wymienią się doświadczeniem, gdyż wszystkim nam zależy nie tylko na współpracy, ale również na budowaniu dobrych relacji.

Tuż przed rozpoczęciem roku szkolnego braliśmy udział w warsztatach, podczas których wszyscy nowi franczyzobiorcy mogli się w końcu poznać. Był to czas dedykowany relacjom, mogliśmy się wymieniać doświadczeniami oraz wspierać w całym tym procesie. I to jest dla mnie bardzo ważne – świadomość, że pomimo prowadzenia filii w pojedynkę, tak naprawdę nie jestem w tym sama

Anna Jabcoń, franczyzobiorczyni prowadząca filię Early Stage w Mysłowicach

Przeczytaj również:


Dołącz do społeczności Early Stage!

Samodzielna szkoła językowa czy franczyza Early Stage? Wybór jest prosty! Dowiedz się więcej o naszej franczyzie edukacyjnej i dołącz do nas – razem poprowadzimy Twoją szkołę językową do sukcesu!


Podsumowanie

  1. Jak założyć szkołę językową? Przede wszystkim musisz wybrać między samodzielnym biznesem a działaniem pod szyldem franczyzy.
  2. Franczyza jest opcją bezpieczniejszą – nie musisz mieć doświadczenia w prowadzeniu biznesu i wymaga ona mniejszych inwestycji.
  3. Założenie samodzielnej szkoły językowej daje Ci większą elastyczność i potencjalnie wyższe zarobki – nie musisz uiszczać opłaty franczyzowej. Z drugiej strony, wiąże się to z większym ryzykiem i wymaga od Ciebie wiedzy z zakresu marketingu, HR i zbudowania całej szkoły od podstaw.
  4. Którą opcję wybrać: samodzielną szkołę językową czy franczyzę? Decyzja zależy od Twoich priorytetów i doświadczeń, jednak w większości przypadków franchising będzie lepszym wyborem.

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!