Przeczytaj w 5 minut 13.05.24

Kim jest franczyzobiorca i jakie są jego obowiązki?

Franczyzobiorca to właściciel biznesu, który prowadzi w ramach modelu franczyzowego. Franczyzobiorca zawiera umowę z franczyzodawcą, na podstawie której zobowiązuje się do przestrzegania określonych reguł i przekazywania określonej części zysków, w zamian otrzymując dostęp do know-how, marki i materiałów franczyzodawcy. Dowiedz się więcej!


Kim jest franczyzobiorca?

Franczyzobiorca, w najprostszym ujęciu, jest jedną ze stron umowy franczyzowej. Jest to właściciel biznesu, który decyduje się na prowadzenie swojej działalności pod szyldem większej marki. Marka czy sieć, z którą franczyzobiorca podpisuje umowę, nazywa się franczyzodawcą.

W ramach umowy z franczyzodawcą franczyzobiorca otrzymuje szereg korzyści, ale ma też określone obowiązki. Zakres obu uzależniony jest od samej umowy podpisanej pomiędzy stronami, a więc i rodzaju franczyzy. Więcej o tych możliwościach dowiesz się z naszego artykułu o tym, czym jest franczyza i jakie ma rodzaje.


Obowiązki franczyzobiorcy kontra korzyści z franczyzy

Umowa franczyzowa to umowa partnerska. Oznacza to, że franczyzobiorca otrzymuje konkretne korzyści w zamian za spełnianie określonych obowiązków. Zerknijmy na nie, by lepiej zrozumieć dynamikę franczyzy – pamiętaj, że sporo zależy tu też od konkretnej umowy.


Obowiązki franczyzobiorcy

📌 Odprowadzanie stałej opłaty wynoszącej (najczęściej) określony procent z zysków.

📌 Opłata za wykupienie franczyzy (opłata akcesyjna) – nie występuje ona w każdej franczyzie; w Early Stage nie wymagamy opłaty wstępnej, a jedynie zwrotną kaucję w wysokości 3 tys. zł.

📌 Prowadzenie działalności zgodnie z regulaminem franczyzy i zapisami w umowie.

📌 W aspektach nieregulowanych przez franczyzę, prowadzenie samodzielnych działań.

📌 Dbanie o wizerunek sieci (franczyzodawcy).

Sprawdź też:


Korzyści dla franczyzobiorcy

✅ Dostęp do know-how sieci, z którą nawiążesz współpracę.

✅ Gotowe materiały marketingowe.

✅ Część działań marketingowych przeprowadzana jest przez franczyzodawcę – zazwyczaj w zakresie digital marketingu.

✅ Dostęp do narzędzi, materiałów i dostawców franczyzodawcy.

✅ Działanie pod szyldem znanej marki.

Sprawdź też:


Jak zostać franczyzobiorcą?

Jak zostać franczyzobiorcą? Wystarczy, że podpiszesz umowę franczyzową z daną marką. Jednak i tutaj mogą pojawić się dodatkowe wymagania – zarówno te dotyczące Twojej osoby, jak i finansowe. W zależności od franczyzy, franczyzodawca może wymagać konkretnego doświadczenia czy certyfikatów, jak i pewnych cech i umiejętności. Dodatkowo, mogą pojawić się też wymagania finansowe czy dotyczące lokalu (w Early Stage nie wymagamy posiadania własnego lokalu!). Przyjrzymy się temu nieco bliżej.


Cechy i umiejętności franczyzobiorcy

Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać franczyzobiorca decydujący się na rozpoczęcie współpracy z daną marką? Sporo zależy tutaj od franczyzodawcy.

Franczyzobiorca powinien być przede wszystkim przedsiębiorczy. W końcu franczyza wiąże się z prowadzeniem własnego biznesu, a tym samym zarządzaniem zespołem, budowaniem relacji z klientami czy administrowaniem finansami.

Dodatkowe cechy czy umiejętności mogą wiązać się już z samą branżą – na przykład, w Early Stage zapraszamy do współpracy osoby, które mają doświadczenie w nauczaniu języka angielskiego i znają język angielski na poziomie zaawansowanym.

Sprawdź też:


Wymagania finansowe

Chociaż sam profil franczyzobiorcy jest ważny, to często nie jest on wystarczający – w przypadku wielu sieci potrzebny będzie wkład finansowy. Poza opłatą franczyzową, rozpoczęcie współpracy może wiązać się z uiszczeniem opłaty wstępnej czy wpłaceniem kaucji. I tu sporo zależy od samej franczyzy. Dla przykładu, w Early Stage zrezygnowaliśmy z opłaty wstępnej – wymagamy od Ciebie jedynie nieobciążającej kaucji zwrotnej w wysokości 3 tys. zł.

Dodatkowo musisz też pomyśleć o kapitale – środkach, które zainwestujesz w swój biznes już po podpisaniu umowy. Kapitał taki zazwyczaj nie jest sztywno zdefiniowany przez franczyzodawcę. Jest on potrzebny, przykładowo, do promowania Twojej szkoły językowej lokalnie. Dlatego warto przeanalizować go odpowiednio wcześniej tak, aby zaplanować przemyślane inwestycje.

Sprawdź też:


Lokal

W wielu wypadkach możesz spotkać się również z wymaganiami dotyczącymi lokalu, w którym będziesz prowadzić swój biznes. Niektóre sieci, tak jak my w Early Stage, nie wymagają posiadania lokalu; inne mogą stawiać takie wymaganie, nie ingerując nadto w samą specyfikację lokalu; jeszcze inne sieci mogą mieć jasno określone wymagania co do tego, jak ma wyglądać lokal.

Ważna jest tutaj nie tylko sama nieruchomość, ale również jej okolica. Niektórzy franczyzodawcy będą zainteresowani współpracą jedynie z osobami, które posiadają lokal w lokalizacji o wysokim potencjale biznesowym.

Sprawdź też:

Franczyzobiorcy Early Stage nie muszą posiadać własnego lokalu, aby prowadzić zajęcia.

O czym pamiętać zostając franczyzobiorcą?

Jeżeli planujesz działanie w ramach modelu franczyzowego i wpisujesz się w profil franczyzobiorcy w danej sieci, to musisz pamiętać o dwóch rzeczach:

🗹 Zrozumienie umowy – Umowa franczyzowa umowie nierówna, lecz to ona reguluje Twoją działalność przez następne lata. Dlatego poświęć tyle czasu, ile potrzebujesz na dokładne przestudiowanie i zrozumienie zapisów w zaproponowanej Ci umowie.

🗹 Franczyza nie gwarantuje sukcesu – O ile franczyza przynosi wiele korzyści, to nie jest ona gwarantem dobrych wyników. Wszystko leży w Twojej gestii jako franczyzobiorcy i tego, jakie podejmiesz decyzje biznesowe.


Kim jest franczyzobiorca w Early Stage?

Omówiliśmy już ogólnie, kim jest franczyzobiorca i jakie ma obowiązki. Pora spojrzeć na to z naszej perspektywy. Kim dla nas jest franczyzobiorca?

Przede wszystkim, partnerem. W Early Stage dajemy Ci na tyle swobody, na ile pozwala sama specyfika współpracy franczyzowej. Zapewniamy Ci pełne wsparcie w prowadzeniu Twojego biznesu – od udostępnienia niezbędnych narzędzi IT, po odpowiadanie na Twoje pytania związane z administracją, zarządzaniem zespołem czy samą organizacją Twojej szkoły.

Nie potrzebujesz dużych nakładów finansowych ani lokalu – na początek wymagamy od Ciebie jedynie kaucji zwrotnej wysokości 3 tys., a potem rozliczamy się na podstawie realnych wpłat w danym miesiącu, z których pobieramy 8-12%. Dlatego nie zastanawiaj się – dołącz do społeczności franczyzobiorców Early Stage już dziś i spełnij swoje marzenia o prowadzeniu własnej szkoły językowej!


Sprawdź też:

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!