Chociaż wiele szkół językowych działa przez cały rok lub organizuje kursy wakacyjne, to jednak nie da się ukryć, że biznes edukacyjny podlega sezonowości. Są takie momenty w ciągu roku, gdy uczniów jest zwykle najwięcej, ale są też te, gdy nie ma zbyt wielu osób zainteresowanych edukacją. Warto o tym pamiętać, bo wahająca się liczba uczniów wpływa też między innymi na dochody Twojej placówki.
Rozważasz otwarcie swojej własnej szkoły językowej w ramach współpracy franczyzowej, a może już taką prowadzisz? W tym artykule podpowiemy Ci, jak uwzględnić sezonowość biznesu edukacyjnego w swoich planach, aby wakacyjna przerwa w zajęciach nie odbiła się negatywnie na kondycji Twojej firmy.
Sezonowość biznesu edukacyjnego – co to właściwie oznacza?
Jeśli zakładasz franczyzę edukacyjną, musisz mieć świadomość, że szkoła językowa nie generuje przychodów przez cały rok. Sezonowość oznacza, że zmiany w poziomie zainteresowania usługami edukacyjnymi w ciągu roku są cykliczne.
Są takie okresy, kiedy do szkół językowych zgłasza się wiele osób – zazwyczaj wtedy, gdy startuje ✅ nowy rok szkolny, a także w okolicach ✅ stycznia/lutego, gdy zaczyna się nowy semestr.
To właśnie wtedy wielu rodziców zaczyna myśleć o tym, aby ich dzieci zdały egzaminy ósmoklasisty czy matury z jak najlepszymi wynikami i w związku z tym decyduje się na to, aby rozszerzyć ich edukację. Dodatkowe zajęcia w szkole językowej mogą być pomocne w osiągnięciu wysokich wyników w ważnych testach.
Start nowego roku czy semestru to również czas, gdy dochody Twojej edukacyjnej placówki będą najprawdopodobniej największe – klientów nie tylko będzie najwięcej, ale będą również wpłacać zaliczki, a także dokonywać wpłat za cały semestr.
Są też trudniejsze momenty w ciągu roku dla branży edukacyjnej. Mowa tu między innymi o okresie wakacyjnym czy czasie ferii zimowych. Wówczas niektórzy uczniowie zawieszają naukę, a nowe zapisy praktycznie się nie pojawiają. To zjawisko w pełni naturalne, wynikające z rytmu życia szkolnego, kalendarza roku akademickiego, wakacji oraz świąt. Jednak naturalne czy nie – powoduje ono spadek przychodów, który może okazać się dotkliwy, jeśli wcześniej nie zaplanowałeś(-łaś) sobie odpowiednich rezerw finansowych.
Sprawdź też:
- Własna szkoła angielskiego: Inwestycje, koszty, planowanie budżetu
- Kapitał początkowy na start współpracy franczyzowej
- Co musisz wiedzieć o opłatach franczyzowych? Koszty franczyzy
- Jak obniżyć koszty w szkole językowej?
- Ile kosztuje założenie szkoły językowej?
Jak planować finanse szkoły z uwzględnieniem sezonowości?
Planowanie finansów firmy z uwzględnieniem sezonowości jest bardzo istotne w branży edukacyjnej. Robisz to po to, aby w trudnym momencie nie okazało się, że masz problemy z wypłacalnością. Mamy kilka wskazówek, które pomogą Ci odpowiednio przygotować się na „sezon ogórkowy” i potencjalny spadek dochodów.
Twórz rezerwę finansową
Z nadwyżek generowanych w okresach wysokiej sprzedaży odkładaj część środków do rezerwy finansowej. Te pieniądze posłużą do pokrycia kosztów w miesiącach, kiedy liczba uczniów spada, a szkoła nie funkcjonuje. Ile odkładać? Postaraj się, aby w każdym miesiącu było to około 5-10% miesięcznego zysku1.
Analizuj poprzednie lata budżetowe
Podstawą skutecznego planowania finansowego jest analiza danych historycznych. Nawet jeśli prowadzisz szkołę od niedawna, już jeden pełny rok działalności może dać cenne informacje. Zobacz, w jakich miesiącach odnotowałeś największe wpływy, a kiedy zdarzały się spadki. Porównaj koszty, przychody, liczbę uczniów i poziom zapytań ofertowych. Taka analiza pozwoli Ci lepiej przewidzieć zachowania klientów i odpowiednio dostosować budżet.
A jeśli jesteś franczyzobiorcą/franczyzobiorczynią? Sprawdź, czy Twoja sieć franczyzowa może udostępnić Ci dane, które pomogą Ci zrozumieć, sezonowość dochodów w branży edukacyjnej, a potencjalnie również uniknąć błędów, które inni już popełnili.
Inwestuj wtedy, gdy masz przychody
Niektóre wydatki można zaplanować na okresy wysokiej płynności finansowej. Wykorzystaj miesiące, podczas których przychody są wysokie na wdrażanie nowych rozwiązań, zakup licencji, zainwestowanie w kampanie marketingowe czy rozszerzanie oferty. Dzięki temu w okresach przestoju będziesz zbierać owoce swoich inwestycji.
Rozłóż duże wydatki w czasie
Jeśli musisz dokonać większych zakupów – np. zaopatrzyć się w sprzęt multimedialny czy zadbać o renowację sal – postaraj się je rozłożyć na kilka miesięcy lub zaplanować w ramach długoterminowego budżetu. Dzięki temu nie obciążysz finansów firmy jednorazowo, a koszty będą lepiej skorelowane z przychodami.
Warto także poszukiwać rozwiązań umożliwiających rozliczenia ratalne, leasing lub dofinansowania. Sprawdź, czy istnieje możliwość uzyskania dotacji unijnych lub na przykład wzięcia udziału w lokalnych programach rozwoju edukacji.
Sprawdź też:
Planowanie działań marketingowych i sprzedażowych z uwzględnieniem sezonowości
Sezonowość branży edukacyjnej warto również uwzględnić podczas planowania działań z zakresu sprzedaży oraz marketingu. W czasie wakacji nie należy spoczywać na laurach! Lato to w końcu czas pikników, spędzania dni na świeżym powietrzu, różnych festiwali i imprez tematycznych pod gołym niebem. Warto to wykorzystać.
- Zadbaj o to, aby Twoja szkoła była widoczna wśród mieszkańców miejscowości, w której prowadzisz swoje działania. Bierz udział w eventach, nawiązuj relacje, przedstawiaj ofertę. Możesz także organizować darmowe warsztaty, spotkania integracyjne, webinaria dla rodziców. Wzmacniaj wizerunek placówki jako aktywnego centrum edukacyjnego, które nie zwalnia tempa podczas wolnych dni.
- Pamiętaj również o tym, że po wakacjach czy feriach uczniowie wrócą do Twojej szkoły. Aby było jak najwięcej osób zainteresowanych jej ofertą, przygotuj kampanię tak, aby jeszcze przed startem roku szkolnego czy semestru uczniowie oraz ich rodzice mieli świadomość istnienia szkoły i korzyści, jakie płyną z nauki właśnie w Twojej placówce.
- Przygotuj reklamy lokalne, kampanie w mediach społecznościowych. Nie wiesz, jak to zrobić? Jeśli jesteś franczyzobiorcą w Early Stage, możesz uzyskać wsparcie centrali szkoły w przygotowywaniu skutecznej strategii marketingowej. Wejdź we współpracę z lokalnymi szkołami i przedszkolami, aby przedstawiały Twoją ofertę rodzicom dzieci, na przykład w formie plakatu, który zostanie zawieszony na szkolnej tablicy ogłoszeń. Sprawdź też: ➡️ https://franczyza.earlystage.pl/jak-promowac-swoja-szkole-jezykowa/
- Wakacje nie muszą być momentem przestoju – mogą też okazać się czasem, który zaowocuje jeszcze większymi przychodami, gdy rok szkolny się rozpocznie. Pamiętaj jednak, że jest to również moment, aby zregenerować siły po poprzednim roku, przeanalizować ewentualne błędy, czy choćby zastanowić się nad tym, co poprawić w przyszłych miesiącach.
Sprawdź też:
Szkoła na wakacjach – jak uwzględnić dni wolne w ofercie edukacyjnej?
Jak możesz wykorzystać czas wakacji w branży edukacyjnej? Sposobów jest co najmniej kilka! Aby zatroszczyć się o zwiększenie przychodów, możesz zorganizować półkolonie dla dzieci w swojej placówce. W Early Stage mamy dla naszych franczyzobiorców gotowy program półkolonii Play to Grow, lubianych i często organizowanych w szkołach należących do naszej sieci.
Wakacje to również czas na procesy wewnętrzne w firmie – rekrutację i zatrudnianie lektorów, przygotowywanie i aktualizację materiałów, przeprowadzanie remontów czy poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności podczas szkoleń. Ale nie zapomnij o tym, żeby również odpocząć i nabrać sił na kolejny rok!
Kilka słów podsumowania
Sezonowości w branży edukacyjnej nie należy się bać. Warto mieć za to dobry plan, dzięki któremu Twój budżet nie skończy się całkowicie w okresie wakacji czy przerwy międzysemestralnej, a Ty jako franczyzobiorca/franczyzobiorczyni będziesz mieć możliwość, aby skupić się na przygotowywaniu na nadchodzący rok szkolny. Życzymy powodzenia!
Sprawdź też:
Źródło:
- Harvard Business Services, Inc. (2023, 6 lipca). Cash reserves: How much does your business need? https://www.delawareinc.com/blog/cash-reserves-how-much-does-your-business-need/