Przeczytaj w 4 minuty 29.04.25

Relacje, podstawa biznesu w modelu franczyzowym

Franczyza często kojarzy się z gotowym systemem i szybkimi zyskami, ale bez silnych relacji. Prawda jest jednak taka, że biznes bez relacji nie istnieje! W Early Stage wierzymy, że to właśnie ludzie, zaufanie i wspólne wartości są fundamentem trwałego sukcesu. Sprawdź, dlaczego w systemie franczyzowym to relacje są najważniejsze. Przeczytaj nasz artykuł.


Relacje w biznesie – współpraca to najlepszy ruch

Biznes jest jak gra w szachy – liczy się długofalowa strategia, oparta o konkretne zasady gry i przewidywanie ruchów przeciwnika (w tym wypadku: zmian na rynku). 

Relacje są częścią tej gry. Bez dobrych relacji, zmniejszasz swoją szansę na sukces – wystarczy wspomnieć, że w 2020 roku serwis LiveCareer.pl przeprowadził badanie, według którego aż 79% Polaków osiąga lepsze wyniki dzięki przyjacielskim relacjom z innymi zatrudnionymi.

Prowadzenie biznesu jest nieprzewidywalne, a relacje są tym, co definiuje, jak Twój biznes franczyzowy poradzi sobie w sytuacjach niespodziewanych – sięgających poza podręcznikową wiedzę i szkolenia.

Oczywiście, wyniki biznesowe są ważne – to one dają Ci poczucie bezpieczeństwa i pewność, że możesz zadbać o swoją rodzinę i komfort życia. Jednak relacje również mają znaczenie. Wracając do naszej metafory: Nawet najwspanialszy hetman nie poradzi sobie na planszy bez wsparcia innych figur.

O korzyściach finansowo-biznesowych franczyzy pisaliśmy już wielokrotnie, omówmy zatem, jak naszym zdaniem powinny wyglądać relacje pomiędzy franczyzobiorcą a franczyzodawcą.


Sprawdź też:


7 filarów dobrej relacji w modelu franczyzowym

📍 Partnerstwo

Podstawą dobrej relacji jest partnerstwo – obie strony traktują się z szacunkiem, inwestują swoje zasoby i dążą do realizacji wspólnego celu. Tak właśnie definiujemy partnerstwo w Early Stage, gdzie podstawowymi filarami relacji partnerskiej są dla nas:

  • życzliwość,
  • zaciekawienie perspektywą drugiej strony,
  • transparentność w komunikacji,
  • uczciwość,
  • obustronne zaangażowanie w szukanie rozwiązań.

Zarówno franczyzobiorca, jak i franczyzodawca odgrywają inne, komplementarne role. Ten pierwszy, czyli Ty, prowadzi szkołę na co dzień, dba o wysoki poziom nauczania, pozyskiwanie klientów i budowanie zadowolenia wśród rodziców. Franczyzodawca zaś wspiera franczyzobiorcę swoją wiedzą, doświadczeniem, materiałami edukacyjnymi i narzędziami. Obie strony działają w ramach synergii – jedna wspiera drugą, dążąc do wspólnego celu: sukcesu Twojej szkoły językowej.


Sprawdź też:


📍 Zaufanie

Kolejnym ważnym materiałem budulcowym relacji w modelu franczyzowym jest zaufanie. Nie jedno- a obustronne.

Aby osiągnąć sukces, obie strony muszą ufać sobie nawzajem – rozumieć, że mają wspólny cel i druga strona też chce jak najlepiej. Równocześnie, do zbudowania zaufania kluczowe jest zrozumienie perspektywy drugiej strony, na przykład tego, że:

  • franczyzodawcy zależy na spójności marki i wysokiej jakości,
  • franczyzobiorcy zależy na wynikach finansowych, stabilności i rozwoju danej placówki.

Sprawdź też:


📍 Twoja filia Early Stage

W Early Stage uważamy również, że podstawą relacji jest działanie według zasady: TWOJA filia pod szyldem naszej marki. Szkoła, którą zbudujesz to Twoje miejsce pracy (i często nie tylko pracy), Twoi współpracownicy czy lektorzy i Twoja kultura organizacyjna. To Ty odpowiadasz za miejsce i zespół i budujesz własną markę osobistą jako właściciel(ka) szkoły. Zawsze służymy Ci wsparciem, ale zostawiamy przestrzeń na samodzielność – jasno wiesz, za które aspekty prowadzenia biznesu odpowiadasz i które sukcesy są Twoje i tylko Twoje, a które wynikają z relacji franczyzowej.


Sprawdź też:


📍 Społeczność franczyzobiorców Early Stage

W Early Stage działamy w społeczności. Prowadzisz własną filię w sieci franczyzowej, ale nie jesteś sam(a) – możesz liczyć na ogromne wsparcie i doświadczenie innych franczyzobiorców. Te relacje są szczególnie cenne dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem biznesu edukacyjnego – ale nawet ci bardziej zaawansowani stale czerpią z nich nowe inspiracje i pomysły.

Relacje w naszej sieci to coś więcej niż współpraca między Tobą a nami. To także wsparcie, pomoc i wymiana doświadczeń między franczyzobiorcami – bo razem możemy więcej!

Poznaj historie naszych franczyzobiorców:


📍 „Houston, mamy problem” – czyli wsparcie w trudnych sytuacjach

Każdy przedsiębiorca prędzej czy później napotyka wyzwania – to naturalna część prowadzenia własnego biznesu. Kluczowe jest jednak to, by w takich momentach nie być samemu. W Early Stage wierzymy, że dobra relacja opiera się na gotowości do pomocy i dzieleniu się wiedzą. Zawsze możesz liczyć na wsparcie kogoś, kto już mierzył się z podobnym wyzwaniem.

Dlatego pierwsza ścieżka kontaktu i pomocy to centrala. Każdy z działów centrali jest do Twojej dyspozycji i możesz liczyć na jego wsparcie. Co więcej, wsparcie dostępne jest nie tylko dla Ciebie jako franczyzobiorcy, ale jeżeli zajdzie taka potrzeba, również dla wszystkich pracowników Twojej filii.

Bardzo dużym wsparciem była dla mnie centrala w tym czasie. Dziewczyny, do których mogłam wziąć telefon i zadzwonić albo napisać maila. I zawsze był bardzo szybki kontakt”.
– o początkach Early Stage Żywiec opowiada Katarzyna Kupczak, metodyczka główna

Oprócz tego w społeczności Early Stage masz wsparcie blisko 150 franczyzobiorców, którzy w ramach programu wymiany dobrych praktyk dzielą się doświadczeniem, kontaktują ze sobą, spotykają face to face na Kongresie Franczyzowym. Nie jesteś sam(a).


📍 Rada franczyzowa, czyli podejmowanie decyzji

Kolejnym filarem dobrej relacji w modelu franczyzowym jest podejmowanie decyzji, w oparciu o opinie i perspektywy obu stron. W Early Stage w tym celu działa Rada Franczyzowa, z którą konsultujemy działania, pomysły i usprawnienia.


Sprawdź też:


📍 Długofalowy rozwój

Ostatnim z kluczowych filarów dobrej relacji jest dążenie do długofalowego rozwoju – Twojego, osobistego i twojej firmy. Jak o rozwoju w Early Stage wypowiadają się nasi franczyzobiorcy?

Early Stage cały czas dba o swój rozwój. I my jako franczyzobiorcy też z tego czerpiemy i korzystamy”.
– Milena Małkowska, wraz z mężem prowadzi Early Stage Olsztyn

Otworzenie własnej szkoły językowej pozwoliło mi na  duży rozwój osobisty. Z perspektywy czasu widzę, że te obawy były czasem niepotrzebne. Nowi franczyzobiorcy, którzy otwierają Early Stage przede wszystkim powinni zaufać metodzie i tak naprawdę być pewnymi siebie i myślę, że wszystko się ułoży”.
– Anna Jabcoń, właścicielka Early Stage Mysłowice


Podsumowanie

Relacja jest kluczowym składnikiem dobrego modelu franczyzowego, jednak pamiętajmy, że powinna być obustronna. Ważne jest, by dołączyć do sieci, która stawia na relacje, ale równie istotne jest Twoje zaangażowanie i otwartość. Więc… na co czekasz? Załóż własną szkołę języka angielskiego razem z Early Stage!


Sprawdź też:

Źródło:

  1. https://www.livecareer.pl/badania/relacje-w-pracy-badanie

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!