Przeczytaj w 3 minuty 10.01.25

Jaki biznes sprawdzi się w czasach kryzysu?

Pandemia COVID-19, wojna na Ukrainie, szalejąca w Polsce inflacja – ostatnie lata jasno pokazały, że musimy przyzwyczaić się do poczucia braku stabilizacji i niepewności. Czy to dobry czas na założenie własnej szkoły językowej? To zależy – dobry biznes przetrwa nawet w czasie kryzysu. Jakie kryteria musi spełniać Twoja szkoła, aby oprzeć się światowemu spowolnieniu gospodarczemu? Czytaj dalej!


Jakie cechy musi posiadać biznes w czasie kryzysu?

Większość z nas postrzega kryzys jako pewne wyzwanie – sytuację, którą trzeba przezwyciężyć i przede wszystkim przetrwać. Jednak nie do końca jest to prawda – spowolnienie gospodarcze to również świetna okazja do rozwoju, pod warunkiem że odpowiednio ukierunkujesz i dostosujesz swój biznes.

Jakie cechy i kryteria musi spełnić Twoja szkoła językowa, aby poradzić sobie z kryzysem gospodarczym? Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.


Elastyczność i adaptacja

Biznesy, które potrafią szybko dostosować się do zmieniających warunków, mają znacznie większe szanse na przetrwanie lub nawet wzrost w trakcie kryzysu. Kluczem jest szybka i dobra adaptacja do panujących na rynku warunków. Zerknijmy na przykład z czasów pandemii koronawirusa.

W trakcie lockdownu franczyzy edukacyjne, takie jak nasza sieć szkół językowych, musiały zmienić formę działania na nauczanie zdalne. Te szkoły, które zrobiły to najszybciej, miały szansę przejąć uczniów od innych placówek, w których nauczanie zdalne nie zostało wprowadzone lub było nieefektywne. W rezultacie takie szkoły nie tylko mogły przetrwać, ale również urosnąć w kryzysie.

Sprawdź też:


Zaspokajanie potrzeb

W trakcie kryzysu zazwyczaj maleje dochód rozporządzalny, czyli ilość pieniędzy, które ludzie mogą wydawać na rozrywkę, hobby, przyjemności czy samorozwój. Biznesy, które oferują takie usługi, są więc w bardzo niekorzystnej pozycji – mają po prostu mniej klientów.

Z drugiej strony, firmy, które zaspokajają te podstawowe potrzeby, nie powinny aż tak mocno odczuć skutków kryzysu. Mówimy tutaj przede wszystkim o branżach takich, jak:

  • żywność,
  • zdrowie,
  • bezpieczeństwo,
  • edukacja.

Tym samym szkoły językowe są dobrymi biznesami na czas kryzysu ze względu na działalność w branży edukacyjnej. Nie oznacza to, że prowadząc własną szkołę języka angielskiego, nie odczujesz skutków kryzysu w ogóle. Jednakże nie będą one tak silne, jak w przypadku innych biznesów.

Kiedy jest najlepszy moment na założenie własnej szkoły angielskiego? Okazuje się, że każdy będzie dobry – pod warunkiem że ma się dobre wsparcie.

Rozwój usług B2B i optymalizacyjnych

Sam sektor B2B odczuwa kryzys dwojako; z jednej strony, firmy zwalniają z inwestycjami, ze względu na ograniczoną liczbę środków – skutki tego mogą odczuć, przede wszystkim, zewnętrzne agencje marketingowe. Z drugiej strony, firmy szukają optymalizacji i są skłonne wydać fundusze na działania, które zmniejszą koszta operacyjne, na przykład:

  • automatyzację,
  • rozwiązania zwiększające produktywność.

Korzystnie na tym wychodzą również biznesy prowadzone w ramach franczyzy. Przykładowo, w ramach franczyzy Early Stage, to nasza centrala prowadzi większość działań związanych z marketingiem internetowym, udostępnia Ci know-how i rozwiązania techniczne. Tym samym, jako franczyzobiorca, nie musisz się przejmować wieloma aspektami związanymi z optymalizacją – dostarczy Ci je franczyzodawca. Unikasz w ten sposób ryzyka nietrafionych inwestycji.

Sprawdź też:

Dobre franczyzy w czasie kryzysu – przykłady z historii

Wiesz już, jaki biznes sprawdzi się w czasie kryzysu. Przejdźmy więc do praktyki i przyjrzyjmy się przykładom z historii, które pokazują skuteczność firm spełniających kryteria z poprzedniej części artykułu.


Early Stage – pandemia COVID-19

Pandemia COVID-19 była swego rodzaju rewolucją, która wymusiła pracę i naukę zdalną. W Early Stage wyszliśmy z niej obronną ręką, głównie dzięki:

  • szybkiemu przeniesieniu zajęć do online’u,
  • współpracy całego naszego zespołu i franczyzobiorców w celu digitalizacji naszych autorskich materiałów edukacyjnych.

W trakcie pandemii nasi uczniowie wciąż osiągali świetne wyniki w nauce, a nasza sieć urosła, zarówno jeśli chodzi o uczniów, jak i franczyzobiorców.

„Finalną decyzję podjęłam, zanim wybuchła pandemia, ale mogłam zrezygnować, kiedy wszystko się zaczęło. Oczywiście, że były myśli, żeby przełożyć to na kolejny rok, że to nie jest dobry moment, że może być trudniej. Z drugiej strony doświadczałam tego, z jaką energią i sukcesem weszliśmy w online całą szkołą. Czułam, że to też jest ciekawa formuła, że rodzice sobie ją chwalą. Wiedziałam, że jest to alternatywa dla klasycznych zajęć „offline”. (…) Finalnie bardzo się cieszę, że nie zrezygnowałam. Wystartowałam – jestem bardzo zadowolona i dumna. To była dobra decyzja”.

Karolina Ziółkowska, franczyzobiorczyni Early Stage, która założyła własną szkołę w czasach pandemii.

Cały wywiad przeczytasz w naszym artykule w Teachers’ Universe: „Wystartowałam swoją szkołę w pandemii!


Rotom – pandemia COVID 19

Ciekawy przykład innowacyjnego podejścia do kryzysu pokazała firma logistyczna Rotom. W trakcie pandemii mierzyła się ona przede wszystkim z zablokowanym łańcuchem dostaw, dlatego zainwestowała w lepsze procedury szacowania potencjalnych zakłóceń i plany awaryjne.

Równocześnie, firma ta szybko zdała sobie sprawę, że wiele biznesów cierpi z powodu nadprodukcji i wyszła temu wyzwaniu naprzeciw. Rotom zaoferowało usługę czasowego wynajmu palet i pojemników na nadmiarowe produkty – firma po prostu wykorzystała nadarzającą się okazję i dostosowała się do sytuacji rynkowej, rozszerzając w prosty sposób swoją działalność.


Jaki biznes sprawdzi się w dobie kryzysu? Podsumowanie

  1. Jaki biznes sprawdzi się w czasie kryzysu? 
    Taki, który jest:
    • elastyczny,
    • zaspokaja podstawowe potrzeby,
    • oferuje usługi optymalizacji dla firm, lub wiąże się z dostępem do takich usług (np. franchising).
  2. Szkoły językowe (i cała branża edukacyjna) są dobrymi biznesami na czas kryzysu – zapotrzebowanie na ich usługi nie maleje.
  3. W Early Stage nie tylko przetrwaliśmy ostatnie kryzysy (w tym pandemię COVID-19), ale również zanotowaliśmy wzrosty; warto więc postawić na naszą franczyzę, jeśli planujesz prowadzenie własnej szkoły!

Źródła:

  1. Sente. (2022). 10 sytuacji kryzysowych ostatnich lat – przykłady firm, które sobie z nimi skutecznie poradziły. Sente. https://sente.pl/wp-content/uploads/2022/06/10-sytuacji-kryzysowych-ostatnich-lat-%E2%80%93-przyklady-firm-ktore-sobie-z-nimi-skutecznie-poradzily-1.pdf

Sprawdź też:


Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!