Zmiana, zmiana, zmiana – jeśli mielibyśmy coś wziąć za pewnik w edukacji, to byłaby nim właśnie ciągła zmiana. W końcu widać ją jak na dłoni: zmianę pokoleniową, zmianę oczekiwań uczniów i rodziców, zmianę metod, narzędzi i podejścia do nauczania. Jak więc skutecznie podnieść jakość nauczania w Twojej szkole?
Przede wszystkim należy odpowiedzieć na oczekiwania klientów – nie tylko rodziców, ale też uczniów – i wdrażać odpowiednie zmiany. Nie trzeba się ich bać, ale warto patrzeć też krytycznie: nie każdy trend musi wyjść na dobre tylko dlatego, że jest czymś nowym. Podstawą jest analiza zmian w zachowaniach uczniów oraz stosowanie starannie wybranych narzędzi i metodyki.
Oczywiście wdrażanie i analizowanie zmian nie jest łatwe, zwłaszcza gdy budujesz swoją szkołę językową w pojedynkę, a Twoja rola wykracza poza tą lektora(-rki) – zajmujesz się też marketingiem, finansami i administracją. Ale nie martw się, pomożemy Ci! W tym artykule spojrzymy na to, jak zadbać o jakość nauczania we własnej szkole językowej. 🏆 Zapraszamy do lektury!
Jak zadbać o jakość nauczania we własnej szkole językowej? 5 sprawdzonych sposobów
Niezależnie od tego, czy prowadzisz szkołę w ramach franczyzy Early Stage, innej franczyzy lub całkowicie samodzielnie, istnieje 5 sposobów, dzięki którym możesz podnieść jakość nauczania. Jak to zrobić? ⤵️
Skuteczne metody nauczania
Nie musisz tworzyć swojej własnej, autorskiej metody, aby prowadzić szkołę językową, ale dobór odpowiednich technik nauczania będzie należał do Ciebie. Korzystaj więc z metod nauczania sprawdzonych naukowo i popartych wynikami uczniów. Dobrze, jeśli wybrana przez Ciebie metoda nie tylko „działa”, ale i jest najbardziej naturalna i wygodna dla Ciebie, jednak…
– Coś, co wydaje się na początku nienaturalne, jak np. wygłupy przy mimingu, jest jednak bardzo wartościowe i efektywne – mówi metodyczka główna Early Stage, Beata Wysocka. Nie zrażaj się więc przy pierwszej próbie!
Dobór skutecznej metody nauczania jest na pewno łatwiejszy w ramach współpracy franczyzowej – w takiej sytuacji masz wsparcie franczyzobiorcy. Przykładowo, w Early Stage mamy zespoły centralne, które między innymi:
- dbają o program szkoły i ścieżki edukacyjne,
- tworzą atrakcyjne materiały dydaktyczne,
- czuwają nad realizacją materiału,
- szkolą metodyków i lektorów.
Sprawdź też:
Monitorowanie postępów uczniów
Oceny nie są najważniejsze – od lat toczy się dyskusja o potencjalnej szkodliwości klasycznych systemów oceniania od 1 do 6. Ale to nie znaczy, że masz nie monitorować postępów uczniów; wręcz przeciwnie, jest to ważny element, który pomoże Ci zapewnić uczniom wysoki poziom nauczania. Dlatego warto regularnie sprawdzać wiedzę uczniów, np. za pomocą testów, pamiętając o informacji zwrotnej dla uczniów, która nakieruje ich na dalszy rozwój.
Jakość materiałów dydaktycznych
Ważna jest też jakość materiałów, które wykorzystujesz na zajęciach. Chodzi o wszystkie pomoce dydaktyczne, czyli:
- podręczniki,
- platformy online,
- aplikacje do nauki.
Dla mnie dobry podręcznik (i każdy inny materiał dydaktyczny) to taki, który jest dostosowany do poziomu uczniów i uczennic, a jednocześnie stawiający im wystarczające wyzwania, aby rozwijali umiejętności językowe. Poza tym podręcznik powinien być ciekawy, czyli między innymi dostosowany do realiów uczniów w danym wieku – chodzi o aspekt motywacyjny, aby uczniom i uczennicom chciało się czytać jakiś artykuł albo słuchać nagrania. Podręcznik powinien być też jasny i przejrzysty, konsekwentny w układzie graficznym – aby nauczyciele i uczniowie umieli z niego korzystać”.
Beata Wysocka, metodyczka główna Early Stage
Sprawdź też:
Kadra lektorska
Budowanie relacji w szkole językowej jest kluczem do sukcesu. Pomaga Ci zadbać o satysfakcję rodziców, ale również sprawić, że lekcje stają się dla dziecka przyjemnością. Co gra tu główną rolę?
Każda osoba prowadząca zajęcia ma inne predyspozycje – jedni lepiej odnajdują się w pracy z młodszymi dziećmi, inni świetnie budują kontakt z nastolatkami czy dorosłymi. Dlatego warto zwracać uwagę nie tylko na metody i materiały, ale też na odpowiednie dopasowanie kadry do wieku uczestników i poziomu zaawansowania grupy.
Jak zadbać o ten element podnoszący jakość nauczania?
- Rekrutuj lektorów ze znajomością języka potwierdzoną certyfikatem, ale zwracaj też uwagę na doświadczenie w nauczaniu i dobry kontakt z dziećmi.
- Przeprowadzaj cykliczne szkolenia – jeżeli działasz w ramach franczyzy, to franczyzodawca może Ci w tym pomóc.
- Ewaluuj regularnie efekty pracy Twojego zespołu.
Sprawdź też:
Rozwój zawodowy
Jednym z kluczowych czynników wpływających na jakość nauczania w szkole językowej jest rozwój zawodowy osoby odpowiedzialnej za prowadzenie zajęć i zarządzanie szkołą (w Early Stage dyrektorzy prowadzą zajęcia we własnej szkole, podobnie jak w szkołach publicznych). Aby wspierać ten proces, warto:
- być na bieżąco – śledź aktualne trendy w edukacji i zarządzaniu biznesem;
- szkolić się – mogą być to szkolenia, newslettery, webinaria, książki, podcasty, a także dodatkowe studia dotyczące zarządzania zespołem, metodyki, wykorzystania nowych narzędzi – tak naprawdę sprawdzi się każda forma pozyskiwania wiedzy, która może pozytywnie wpłynąć na zajęcia w Twojej szkole językowej;
- rozmawiać z innymi właścicielami szkół – dziel się doświadczeniami i rozwiązaniami, pomoże Ci to nabrać nowej perspektywy; we franczyzie Early Stage społeczność franczyzobiorców wspiera się nawzajem.
Podsumowanie
Dbanie o jakość nauczania jest dość czasochłonne i wymaga przemyślenia… ale z partnerem staje się dużo prostsze! Wsparcie metodyczne jest jednym z największych plusów współpracy w ramach franczyzy, otrzymujesz w ten sposób sprawdzoną metodę, jakościowe materiały, szkolenia dla lektorów i Ciebie.
Sprawdź też:
- Jak założyć szkołę języka angielskiego w 2025 roku: samodzielnie czy ze wsparciem franczyzy?
- Co musisz wiedzieć o opłatach franczyzowych? Koszty franczyzy
- Jak pozyskać klientów do szkoły językowej?
Nadzór merytoryczny:

Beata Wysocka – metodyczka, trenerka umiejętności poznawczych i Skali Współpracy, certyfikowana nauczycielka mindfulness. Z wykształcenia filolożka języka angielskiego i psycholożka. Zawsze pilnuje ważnych dla niej i dla Early Stage wartości – ekologii, NVC (non-violent communication, komunikacji bez przemocy), otwartości na różnorodność, a przede wszystkim cyfrowego i psychicznego dobrostanu dzieci i młodzieży. Jest współautorką podręczników do angielskiego dla uczniów Early Stage i autorką wielu materiałów dydaktycznych. W wolnych chwilach chodzi po górach i medytuje.
Zapraszamy też do podcastów i webinariów autorki:
➡️ Webinarium Mindfulness w edukacji
➡️ Artfully – o wykorzystaniu sztuki na zajęciach języka angielskiego
➡️ Jak uczyć myślenia (krytycznego) na lekcjach języka angielskiego
➡️ Podcast o kreatywności