Przeczytaj w 4 minuty 19.03.24

Czym jest franczyza? Wszystko, co musisz wiedzieć o tym modelu prowadzenia szkoły językowej

Czym jest franczyza w edukacji? To dobry sposób na biznes, szczególnie w branży szkół językowych! Dlatego w tym artykule opowiemy Ci o wszystkim, co musisz wiedzieć o tym modelu. Zapraszamy do lektury.

Franczyza to model prowadzenia własnej firmy, oparty na prawie do prowadzenia działalności pod szyldem znanej marki. Jest to współpraca przynosząca zyski dla obu stron – franczyzobiorca otrzymuje dostęp do know-how, materiałów i technologii opracowanych przez franczyzodawcę w zamian za uiszczanie regularnych opłat.


Czym jest franczyza? Definicja

Franczyza (z ang. franchising) to model biznesowy, w którym właściciel firmy (franczyzobiorca) wykupuje prawo do prowadzenia działalności jako część większej marki. Reprezentant tej marki zwany jest wówczas franczyzodawcą. Jest to jednak dosyć spore uproszczenie.

Franczyza to tak naprawdę rodzaj wymiany – franczyzobiorca zobowiązuje się przestrzegać zasad ustalonych przez franczyzodawcę oraz uiszczać opłatę franczyzową, a franczyzodawca w zamian za to zezwala na korzystanie z jego marki i udostępnia franczyzodawcy materiały edukacyjne, technologie czy wiedzę.

Ponadto franczyzodawcy często wspomagają działania franczyzobiorcy lub nawet prowadzą część z nich (np. w Early Stage to my prowadzimy działania SEO, a nie franczyzobiorcy). Jest to relacja partnerska, w której obu stronom zależy na osiągnięciu sukcesu.

Przeczytaj też:

👉 Franczyza – fakty i mity. Na czym tak naprawdę polega ten model biznesowy?
👉 Współpraca partnerska – dlaczego droga w pojedynkę może być trudniejsza?
👉 Na czym polega współpraca franczyzowa w szkole językowej?


Rodzaje franczyz na rynku

Franczyzy można podzielić na miękkie i twarde, w zależności od zasad współpracy, na którym się opiera dany model. Omówmy krótko obie z nich.

Co to jest franczyza miękka?

Jest to franczyza, w której franczyzobiorca ma sporo swobody w podejmowaniu decyzji. Może na przykład wybrać i samodzielnie zaaranżować lokal, w który będzie prowadził zajęcia czy sprzedawał produkty. Przykładem tego modelu jest franczyza edukacyjna Early Stage.

W Early Stage możesz zamówić mnóstwo materiałów marketingowych, np. kalendarze, torby lektorskie, naklejki, długopisy w korzystnych cenach. Nie masz jednak takiego obowiązku. Jeżeli chodzi o inne materiały marketingowe, np. plakaty, ulotki czy banery – także masz dowolność. My zapewniamy Ci do nich projekt graficzny!

Gadżety i plakaty są projektowane przez franczyzodawcę, a franczyzobiorca może z nich korzystać.
Gadżety i plakaty są projektowane przez franczyzodawcę, a franczyzobiorca może z nich skorzystać.

Co to jest franczyza twarda? 

W tym wypadku franczyzobiorca ma mocno ograniczoną swobodę – to franczyzodawca decyduje o wyborze i aranżacji lokalu, rodzaju sprzedawanych produktów (jeżeli nie mówimy o szkole językowej) czy nawet o wielu kwestiach administracyjnych. Przykładem takiej franczyzy są, między innymi, popularne sieci sklepów spożywczych czy fast foodów.

Zobacz też:

👉 Szkoła językowa w systemie franczyzowym krok po kroku


Franczyza: wymagania dla franczyzobiorcy

Zakładając franczyzę musisz liczyć się z tym, że franczyzobiorca ma konkretne wymagania. Może być to posiadanie własnego lokalu, może być to wysoka opłata wstępna, mogą to być wymagania co do Twojej osoby – zależy to bezpośrednio od marki, z którą zamierzasz współpracować.

Na przykład, by zacząć współpracę z nami, nie musisz mieć własnego lokalu, czy wpłacać wysokiej opłaty wstępnej/akcesyjnej (jest tylko kaucja zwrotna w wysokości 3 tys. zł, zwracana po uruchomieniu szkoły). Mamy jednak jasne wymagania co do tego, z kim współpracujemy – do współpracy zapraszamy przede wszystkim anglistów lub osoby, które znają język angielski i mają doświadczenie w nauczaniu.

Sprawdź, kogo zapraszamy do współpracy franczyzowej!

Zobacz też:

👉 Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać franczyzobiorca szkoły językowej?


Na jakie wsparcie możesz liczyć, wybierając franczyzę?

Wsparcie, które uzyskasz, wybierając franczyzę, również zależy od marki, z którą współpracujesz. Dlatego najlepiej zerknijmy na praktyczny przykład – wsparcie oferowane przez nas w ramach franczyzy Early Stage!

Autorskie podręczniki Early Stage są dużym atutem tej franczyzy edukacyjnej.
Autorskie podręczniki Early Stage są dużym atutem tej franczyzy edukacyjnej.

Oferta dla franczyzobiorców Early Stage:

  • sprawdzone metody nauczania i autorskie materiały,
  • strategię promocji szkoły
  • gotowe materiały promocyjne i content marketing online,
  • pomoc centrali w sprawach administracyjnych,
  • gotowa kultura organizacyjna,
  • dostęp do narzędzi IT, zarówno do prowadzenia zajęć, jak i zarządzania szkołą,
  • szkolenia dla franczyzobiorców, lektorów i metodyków,
  • prowadzenie części działań marketingowych (SEO, widoczność online),
  • gotowe do wykorzystania materiały marketingowe,
  • sieć wspierających się nawzajem franczyzobiorców.
Franczyza pozwala na wykorzystywanie gotowych materiałów i dopracowanych podręczników na lekcjach angielskiego.
Franczyza pozwala na wykorzystywanie gotowych materiałów i dopracowanych podręczników na lekcjach.

👉 Dowiedz się więcej i przeczytaj, jakie wsparcie otrzymasz jako franczyzobiorca szkoły językowej Early Stage!


Co jest ważne przy wyborze franczyzy?

Jak widzisz, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czym jest franczyza szkoły językowej – wymagania, koszty początkowe czy wsparcie będzie się różnić w zależności od marki. Dlatego podpowiemy Ci teraz, czym kierować się przy wyborze franczyzy!

Jakie kwestie są najważniejsze przy wyborze franczyzy?

  • Wsparcie na start – w Early Stage oferujemy kompleksowe szkolenia tak, aby przygotować franczyzobiorców do prowadzenia własnej działalności.
  • Siła marki – marka może być silna, lecz może być też modna. W tym drugim wypadku będzie wydawać się silna, jednak po pewnym czasie może się okazać, że nie była warta Twojego zaufania. Dlatego zdecyduj się na markę, która funkcjonuje na rynku od lat.
  • Swoboda – zastanów się, czy wolisz franczyzę twardą czy miękką?

Wiesz już, czym jest franczyza? Dokonaj wyboru!

Wiesz już, co to jest franczyza i jakie korzyści płyną z tego modelu. Zostało Ci tylko odpowiedzieć na jedno pytanie: jak założyć szkołę języka angielskiego: samodzielnie czy może w ramach franczyzy? Pamiętaj, że niezależnie od podjętej decyzji, to wciąż jest Twój biznes – to Ty będziesz odpowiedzialny/a za sukces Twojej placówki!

Przeczytaj też:

👉 Czy warto założyć franczyzę szkoły języka angielskiego w 2024 roku?
👉 Jak ocenić potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej w określonym obszarze?
👉 Czy własna szkoła się opłaca?

Newsletter

Bądź z nami na bieżąco

Jeśli chcesz być na bieżąco z tym, 
co dzieje się w Early Stage – zapisz się do newslettera!