W jakich barwach maluje się przyszłość szkół językowych? Czy ta branża ma potencjał, czy raczej powoli odchodzi ku zapomnieniu? Jeśli planujesz założyć własną szkołę językową, to na pewno nurtują Cię te i podobne pytania, ale nie martw się – przyszłość tej branży ma się dobrze! Dobre szkoły językowe będą potrzebne jeszcze długo. W tym artykule opowiemy Ci, dlaczego tak uważamy. Zapraszamy do lektury.
Zobacz też:
– Czy franczyza w edukacji to dobry kierunek?
Szkoły językowe a platformy online
Zacznijmy od odniesienia się do jednej z największych obaw dotyczących przyszłości branży szkół językowych: platform językowych. Jako niezwykle pomocne i łatwe w obsłudze narzędzia, platformy te często wybierane są zarówno przez młodszych, jak i starszych uczniów, mających ograniczony czas na naukę angielskiego. Jednak, czy rzeczywiście stanowią one zagrożenie dla szkół i zajęć stacjonarnych? Nie do końca.
Platformy typu Duolingo, choć rzeczywiście są pomocne, to wciąż są o wiele mniej popularnym rozwiązaniem w porównaniu do zajęć stacjonarnych. Zgodnie z raportem firmy ConQuest Consulting z 2024 roku, te drugie stanowią ponad połowę całego rynku. Wynika to z kilku czynników, między innymi:
- brakiem interakcji z drugim człowiekiem – na platformach dziecko (lub dorosły) uczy się samo, tym samym nie rozwija swoich kompetencji społecznych, nie buduje relacji i traci możliwość do uczenia się od rówieśników,
- stosunkiem jakości do ceny – ten w większości wypadków jest znacznie lepszy w przypadku szkół językowych, co skłania rodziców do wyboru właśnie takiej formy dodatkowego angielskiego.
Zobacz też:
– Metoda i program, czyli sekret sukcesu szkoły językowej
Co świadczy o przyszłości branży szkół językowych
Przyszłość szkół językowych nie jest zagrożona przez platformy e-learningowe, co jest świetną wiadomością. Jednak jest to zaledwie pierwszy z długiej listy argumentów, dlaczego szkoły językowe mają olbrzymi potencjał biznesowy. Co jeszcze przemawia na korzyść całej branży?
Zapotrzebowanie na szkoły językowe nie jest zaspokojone
W Polsce wciąż brakuje szkół językowych, aby zaspokoić popyt. Wynika to zarówno z wielkości kraju i braku placówek w konkretnych miastach, jak i z niewystarczającej ilości szkół w miastach o dużej liczbie mieszkańców. Oznacza to, że jeśli dobrze ocenisz potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej na określonym obszarze, to znajdziesz lokalizację, w której Twoja szkoła odniesie sukces.
Rynek szkół językowych rośnie
W 2023 opadł kurz po pandemii, a ludzie zaczęli śmielej planować przyszłość, w tym rozwój swój i swoich dzieci. Sam rynek też ciągle zyskuje na wartości – z jedynym wyjątkiem w roku 2020, gdy wybuchła pandemia COVID-19. Prognozy mówią jasno – ta tendencja wzrostowa się utrzyma, a więc warto inwestować właśnie w szkoły języków obcych.
Stosunkowo niski poziom nauczania w szkołach publicznych
Niestety państwowej edukacji wciąż wiele brakuje do poziomu reprezentowanego przez szkoły językowe – grupy są za duże, poziom jest nierówny i zbyt wielki nacisk kładziony jest na teorię. Jednak nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło – oznacza to większe zapotrzebowanie na jakościowe zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, czyli po prostu więcej uczniów chętnych na zajęcia w prywatnych szkołach językowych.
Angielski jest priorytetem rodziców
Planując zajęcia dodatkowe dla dziecka, rodzice w pierwszej kolejności skupiają się na angielskim, gdyż wiedzą jak ważny on będzie w przyszłości. To znów prowadzi do większej liczby uczniów w szkołach językowych, a tym samym powiększania się całego rynku.
Zobacz też:
– Jakie są skuteczne strategie marketingowe dla franczyzy szkoły językowej?
W jaką stronę zmierza przyszłość branży szkół językowych?
Na koniec omówmy kierunek całej branży i aktualne trendy, które się w niej wyodrębniają. I tutaj możemy zauważyć kilka ciekawych zmian.
- Kierunek franczyza. Obecnie rynek jest wciąż rozdrobniony, funkcjonuje na nim wiele małych szkół językowych. Jednak już od dwóch lat widzimy trend do konsolidacji. Mniejsze placówki chętnie dołączają pod szyld większych sieci, a franczyza edukacyjna staje się dominującym modelem prowadzenia biznesu. Wynika to głównie z dużej bazy wiedzy i know-how, którymi dysponują większe sieci.
- Specjalizacja. Szkoły językowe przestają być ogólnymi placówkami i zaczynają się specjalizować. Jedne, tak jak my w Early Stage, wybierają dzieci i młodzież; inne skupiają się, np., na klientach korporacyjnych.
Chcesz założyć własną szkołę językową? Zrób to z nami!
Wiesz już, jaka przyszłość czeka branżę szkół językowych i dlaczego założenie własnej placówki jest świetnym pomysłem. Nie ma więc co zwlekać – sprawdź, czy spełniasz nasze kryteria, skontaktuj się z nami i stwórz swoją własną szkołę języka angielskiego pod szyldem Early Stage!
Zobacz też:
– Jakie wsparcie otrzymasz jako franczyzobiorca szkoły językowej Early Stage?
– Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać franczyzobiorca szkoły językowej?