Otwarcie własnej szkoły językowej, a także jej codzienne prowadzenie wiąże się z szeregiem inwestycji. O niektórych z nich musisz pamiętać już na samym początku drogi, inne natomiast – przewidzieć i zaplanować w budżecie. Zanim podejmiesz decyzję o otwarciu takiej działalności, koniecznie sprawdź, z jakimi kosztami (stałymi, początkowymi i nie tylko) musisz się liczyć.
Własna szkoła języka angielskiego – droga w pojedynkę czy partnerstwo?
Wysokość części kosztów, które trzeba będzie ponieść przy otwarciu i prowadzeniu szkoły językowej, zależy w dużej mierze od tego, na jaki model biznesowy się zdecydujesz. Inaczej koszty rozkładać się będą w przypadku szkoły języka angielskiego, którą otwierasz i prowadzisz samodzielnie, a inaczej jeśli zrobisz to np. w modelu franczyzowym.
Sprawdź też:
A także:
- 👉 Kapitał początkowy na start współpracy franczyzowej
- 👉 Co musisz wiedzieć o opłatach franczyzowych? Koszty franczyzy
- 👉 Ile kosztuje założenie szkoły językowej?
- 👉 Jak obniżyć koszty w szkole językowej?
Oczywiście istnieją koszty stałe (takie, jak czynsz czy umowy z lektorami), których wysokość zależy wyłącznie od Ciebie. Na etapie ich planowania, warto zrobić roczny kosztorys i uwzględnić w nim wydatki oraz posiadany budżet. Takie działania wykażą, jakie masz możliwości finansowe. Natomiast to, ile wydasz na: szkolenia, marketing szkoły, wywiązanie się z obowiązków administracyjnych czy pracę obsługi klienta w szkole, może w dużej mierze zależeć właśnie od tego, czy działasz samodzielnie, czy też we współpracy.
W przypadku franczyzy szkoły języka angielskiego masz duże szanse uniknąć kosztownych błędów przy zakładaniu placówki. Zyskując od partnera dostęp do wielu narzędzi online i nie tylko, przyspieszasz pracę szkoły, unikasz błędów, ale także działasz na gotowym, sprawdzonym systemie pracy, a co za tym idzie – redukujesz koszty. Jest to zresztą jeden z argumentów, które sprawiają, że franczyza szkoły języka angielskiego jest tak popularna. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź franczyzę Early Stage.
Sprawdź też:
A także:
- 👉 Jak założyć szkołę języka angielskiego: franczyza czy samodzielnie?
- 👉 Jakie są zalety prowadzenia franczyzy szkoły języka angielskiego?
- 👉 Współpraca partnerska – dlaczego droga w pojedynkę może być trudniejsza?
Pierwsze inwestycje związane z otwarciem szkoły językowej
Czy szkoła językowa się opłaca? Oczywiście, że tak – jeśli jest prowadzona w przemyślany sposób, to stosunkowo dość szybko może przynieść dochód. Nie oznacza to jednak, że od razu będzie on niebotycznie wysoki. Musisz również pamiętać, że aby zarobić, trzeba najpierw zainwestować.
Zanim zaczniesz planować otwarcie placówki, policz, ile dokładnie będziesz potrzebować środków między innymi na:
- zakup/wykończenie/wynajem budynku, miejsca, w którym chcesz prowadzić szkołę; jeśli dysponujesz własnym obiektem, uwzględnij koszty utrzymania, konserwacji, a wcześniej przygotowania do przyjęcia uczniów;
- zakup wyposażenia szkoły językowej – ławki, krzesełka, może alternatywne siedziska, wykładzina, odpowiednie oświetlenie, szafki i stoliki dla lektorów, itd.
- zakup pomocy dydaktycznych – książek, zestawów ćwiczeń, gier edukacyjnych, pomocy naukowych itd.
- pierwsze umowy z lektorami, a także (jeśli planujesz takie etaty) obsługi administracyjnej.
Do tego trzeba doliczyć koszty nieprzewidzianych zdarzeń, takich jak błędy w dokumentacji i potrzeba konsultacji prawniczej lub podobne problemy. Ważne jest, aby przemyśleć możliwość ich wystąpienia, by ze spokojem podejść do zaistniałej sytuacji. Natomiast w modelu franczyzowym istnieje spora szansa, że z pomocą partnera w biznesie uda się uniknąć takich sytuacji.
Sprawdź też:
- 👉 Skąd wziąć pieniądze na start własnej szkoły językowej?
- 👉 Czy warto założyć franczyzę szkoły języka angielskiego w 2025 roku?
- 👉 Czy franczyza to dobry pomysł w czasie inflacji?
Codzienne koszty prowadzenia szkoły językowej
Inwestycja na rozpoczęcie działalności to jeszcze nie wszystko. Musisz się także liczyć z kosztami utrzymania szkoły językowej. To także warto sobie dobrze przekalkulować, aby potem nie mieć przykrej niespodzianki. Koszty potrzebne Ci są także do ustalania wysokości czesnego za zajęcia.
Wysokość kosztów zajęć zawsze powinna być obliczana z uwzględnieniem opłat, jakie generuje prowadzenie szkoły. Tych zaś nie jest wcale tak mało, jak mogłoby się z pozoru wydawać. Pamiętaj, że na Twojej liście opłat bieżących musisz uwzględnić:
- koszty umów lektorskich – największy, ale i najważniejszy koszt w całym rachunku;
- koszty najmu przy opcji wynajęcia miejsca w budynku lub całego obiektu; przy własności – podatek od nieruchomości (warto uwzględnić budżet konserwatorski);
- media – energia to dzisiaj bardzo gorący temat, ale trudno sobie wyobrazić szkołę bez prądu; te koszty, zgodnie z nowymi stawkami, to bardzo poważny punkt w budżecie szkoły językowej, podobnie jak ogrzewanie budynku; doliczyć trzeba także koszty wody, aczkolwiek one w tym zestawieniu będą zdecydowanie najniższe;
- obsługa biurowa – to dobrze jest mieć jeden etat dla osoby odpowiedzialnej za kontakt z rodzicami i kursantami, a także przepływ informacji między Tobą, kursantami, lektorami, rodzicami; nawet na początku – a im większa szkoła, tym takiej pomocy potrzebować będziesz więcej;
- materiały dydaktyczne, książki, podręczniki, zabawki wykorzystywane do nauki itd.;
- materiały biurowe, papier, tusze, flamastry, itd.;
- sprzątanie – liczą się zarówno koszty środków higienicznych, jak i zatrudnienie osoby lub firmy odpowiedzialnej za utrzymanie czystości.
Sprawdź też:
👉 Jakie są perspektywy rozwoju i przyszłość branży szkół językowych?
👉 Jak ocenić potencjał rynkowy dla franczyzy szkoły językowej w określonym obszarze?
Prowadzenie szkoły językowej – żeby się opłacało
Znajomość wysokości niezbędnych inwestycji to kluczowy element planowania – pozwala realistycznie ustalić cenę kursu i zaplanować, ile umów z rodzicami musisz podpisać, aby działalność była rentowna. Te założenia warto od razu zestawić z potencjałem lokalnego rynku. Zanim otworzysz szkołę lub przeniesiesz ją w inne miejsce, sprawdź, czy w okolicy jest wystarczająco duże grono potencjalnych klientów. Tylko wtedy – przy odpowiednim marketingu i dbałości o jakość nauczania – możesz prowadzić nie tylko potrzebny i satysfakcjonujący, ale przede wszystkim opłacalny biznes.
Sprawdź też:
- 👉 Metoda i program, czyli sekret sukcesu szkoły językowej
- 👉 Jakie cechy i umiejętności powinien posiadać franczyzobiorca szkoły językowej?
- 👉 Czy franczyza w edukacji to dobry kierunek?
- 👉 Franczyza – co to jest? Na jakich zasadach działa franchising w edukacji?
A także:
Chcesz dowiedzieć się więcej? Chętnie porozmawiamy!
📞 Zadzwoń: 886 876 089
✉️ Napisz: franczyza@earlystage.pl
✅ Skorzystaj z formularza kontaktowego
Sprawdź też: